'Wíj zijn de baas van de stad'

28 juni 2010

'Wíj zijn de baas van de stad'

'Wíj zijn de baas in de stad,' zo stelde SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn donderdag in het debat over het flyerverbod voor delen van Rotterdam. Hij doelde daarmee op de gemeenteraad, die besluiten voor de stad neemt, maar nu overruled lijkt door de directie van de Tour de France. Een onwenselijke situatie, vindt de SP.

De gemeenteraad besloot donderdag in te stemmen met een flyerverbod voor bepaalde delen van de stad. Een uitzondering wordt gemaakt voor de sponsors van de Tour de France. De SP vindt dat met deze gelegenheidswetgeving een hellend vlak wordt betreden. De Kleijn: “De directie van de Tour de France legt Rotterdam de regels op. Dat is de wereld op z'n kop.”

Organisaties als de FIFA, de Tourdirectie of het NOC stellen nu voorwaarden aan steden en landen waar sportevenementen plaatsvinden. De kans bestaat dat steden die zich niet de les laten lezen door deze ondoorzichtige organisaties gepasseerd worden voor het organiseren van een evenement. De Kleijn: “De discussie over hoe ver deze organisaties mogen gaan in het opleggen van de regels, moet dus minstens op landelijk niveau worden gevoerd. Als het aan mij ligt doen we dat snel, want er wordt al driftig gelobbyd voor het binnenhalen van het WK voetbal en de Olympische Spelen.”

Het verbieden van het uitdelen van flyers raakt ook de vrijheid van meningsuiting. Iedereen, bedrijf, goede-doelenorganisatie, politieke partij of individueel burger mag z'n mening op een stuk papier zetten en daarmee de straat opgaan. De Kleijn: “Dat recht geldt overal, dus het is absurd om plaatsen in de stad aan te wijzen waar dat ineens niet mag.”