Raad slap in aanpakken topsalarissen

9 juli 2009

Raad slap in aanpakken topsalarissen

Als het aan de SP ligt verdienen Rotterdamse managers in de publieke sector voortaan niet meer dan de Balkenende-norm. Te denken valt dan aan de managers van de Roteb of het Havenbedrijf. De SP bepleitte dit vanmiddag tijdens de raadsvergadering, maar de rest van de raad wil wachten.

SP-fractievoorzitter Theo CoşkunIn allerhande sectoren wordt arbeiders gevraagd de broekriem aan te halen. De SP vindt dat die broekriem ook voor hoge managers mag gaan gaan gelden in die bedrijven waarin de overheid deelnemingen heeft, verzelfstandigde bedrijven en instellingen die afhankelijk zijn van overheidssubsidie. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: “Je kan niet de mensen vragen in te leveren vanwege de crisis en aan de andere kant de zakken van deze managers blijven vullen. Met één Balkenende verdien je meer dan genoeg.”

De regel moet gaan gelden voor nieuwe contracten. Mensen die nu in dienst zijn tegen een salaris boven de Balkenende-norm krijgen geen salarisverhoging totdat hun inkomen gelijk is komen te staan aan de norm. Een motie die vanmiddag opriep tot de loonmatiging haalde het niet. Coşkun: “Helaas ontbreekt het de andere partijen aan daadkracht om in te grijpen in de topsalarissen.”