Stop doorgedraaide wethouderscarrousel

8 juni 2009

Stop doorgedraaide wethouderscarrousel

Dit weekend werd bekend dat wethouder Geluk dit college gaat verlaten om op 1 januari volgend jaar aan te treden als voorzitter van het College van Bestuur van het ROC Midden-Nederland. Door de timing en de eerdere strubbelingen binnen het college vermoedt de SP een vooropgezet achterkamertjesplan. Daarnaast vraagt de SP zich af wat een wethouder die heeft besloten afstand te doen van het college nog voor elkaar kan krijgen. Daarover wil ze aanstaande donderdag een debat.

SP-fractievoorzitter Theo CoşkunDe SP vindt dat door deze bekendmaking de betrouwbaarheid van het college en de coalitiepartijen in het geding is. Eerst was er de crisis tussen Geluk en CDA-fractievoorzitter Duijs; daarna stapten twee VVD-wethouders op; vervolgens werd Peter Lamers aangesteld en nu stapt Leonard Geluk op. Fractievoorzitter Theo Coşkun: “Daardoor is wel heel erg de indruk gewekt dat het wisselen van de ene CDA-wethouder voor de andere een voorgekookt plan uit de achterkamers is. Bij dergelijke politieke spelletjes is de democratie niet gediend.”

Door niet direct op te stappen maar nog voor een paar maanden aan te blijven, maar ook niet de gehele termijn uit te zitten, vreest de SP dat deze wethouder de komende tijd tot weinig daden meer komt. De vraag doet zich dan ook voor of het wel zinvol is om wethouder Geluk tot 1 januari te laten aanblijven. Coşkun: “Ik wil dan ook graag aanstaande donderdag met het college in debat over deze dolgedraaide wethouderscarrousel.”

Aanstelling nieuwe wethouders driewerf mis