Aanstelling nieuwe wethouders driewerf mis

27 mei 2009

Aanstelling nieuwe wethouders driewerf mis

Afgelopen maandag zijn twee nieuwe wethouders geïnstalleerd. Volgens de SP zit het college met deze benoeming drie keer mis. De twee nieuwe wethouders zijn overbodig en duur, hun aanstelling getuigt van kiezersbedrog. Het bij de benoeming gepresenteerde pakket maatregelen tegen de crisis is niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken.

SP-fractievoorzitter Theo CoşkunDe maandag aangestelde wethouders van CDA- en PvdA-huize zijn in de ogen van de SP volstrekt overbodig. Volgens de SP heeft een stad als Rotterdam genoeg aan zes wethouders en een burgemeester. Bovendien zijn er weer verkiezingen tegen de tijd dat ze een beetje zijn ingewerkt. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: “Deze heren mogen van mij best campagne voeren, maar niet op kosten van de Rotterdamse belastingbetaler.”

Een van de plannen om de crisis te lijf te gaan is om het inhuren van externen aan banden te leggen. Coşkun: “Wat zijn wethouders anders dan externe medewerkers? We kunnen een half miljoen euro extra per jaar besparen door ze níet aan te nemen. Bovendien schrijft dit college in haar eigen notitie over de deelgemeentes en het stadsbestuur zélf dat 6 wethouders voldoende is.”

Het aanstellen van een derde CDA-wethouder is ongelofelijk. De PvdA heeft 4 wethouders op 18 zetels, GroenLinks 1 op 2 zetels. De CDA verloor de afgelopen raadsverkiezingen en ging van 5 naar 3 zetels. Coskun: “Ik heb het nagezocht, maar nergens ter wereld kan zo iets gebeuren, zelfs in Georgië en Afghanistan niet!”

Het aanvullend pakket maatregelen is ook al niet erg indrukwekkend. Het meeste is al in gang gezet en er zitten voorstellen tussen die al jaren praktijk zijn, zoals het toekennen van woningen aan starters op basis van ingschrijvingsduur. In participatie is eerder al 100 miljoen extra gestoken, terwijl verantwoording over wat er mee is gedaan ontbreekt. Coşkun: “Ook kan je je afvragen wat het Rotterdamse homobeleid, dat ook in de plannen genoemd wordt, met crisisbestrijding te maken heeft.”
De financiering van de plannen zou moeten komen uit het Investering Fonds Rotterdam. Als hier echter geld uit wordt gehaald, dan moet er dat op een of andere manier weer in komen. Coşkun: “Dat betekent dat je dus andere dingen niet kan doen. Het zou eerlijk zijn als het Colllege dat ook duidelijk maakt.”

Weblog Leo de Kleijn: De nieuwe kleren van de keizer (25-05-2009)
Weblog Theo Coşkun: Lamers lijsttrekker CDA? Stem je PvdA, krijg je CDA! (12-05-2009)
VVD uit college: tijd voor een nieuwe koers voor Rotterdam! (23-04-2009)