Cliënten de dupe van nalatigheid sociale dienst
Cliënten de dupe van nalatigheid sociale dienst
De Rotterdamse SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W over achterstanden in betaling van ziektekostenpremie van cliënten van de sociale dienst door nalatigheid van de sociale dienst.
De sociale dienst betaalt voor een flink aantal cliënten de ziektekosten- verzekering direct aan de zorgverzekeraar. Dat is een prettige service want dan kan er niets mis gaan en kunnen er ook geen achterstanden ontstaan. Dit is tijden goed gegaan maar nu is er al maanden iets mis. Van cliënten, maar ook van klantmanagers horen we dat bij een hoop mensen de premie voor de ziektekosten niet overgemaakt is naar de zorgverzekeraar. De cliënten horen hier pas na geruime tijd iets over van hun zorgverzekeraar en moeten dan opeens soms wel drie maanden aan premie ophoesten. Dat zorgt al snel voor problemen.
- SP-raadslid Josine Strörmann stelde daarom de volgende vragen:
- Bent u op de hoogte van dit probleem?
- Bij hoeveel mensen speelt dit?
- Bent u het aan het oplossen, is het al opgelost en zo nee waarom niet?
- Heeft dit probleem met softwareproblemen bij de sociale dienst dan wel het Zilverenkruis Achmea?
- Wordt hierover wel goed gecommuniceerd tussen de sociale dienst en de beide verzekeraars?
- Bent u van plan deze service door te zetten? Zo nee waarom niet?
- Kunt u ons, als u van plan bent door te gaan met deze service, garanderen dat de premiebetalingen voortaan weer goed en tijdig terecht komen bij de zorgverzekeraar?
Als u ook zulke ervaringen heeft,
meldt dit dan via rotterdam@sp.nl.
- Zie ook:
- Sociale zaken en werk