h

SP wil grondiger debat over Lijnbaan en Lijnbaanhoven

22 januari 2007

SP wil grondiger debat over Lijnbaan en Lijnbaanhoven

De SP fractie stelt voor om meer tijd te nemen voor het debat over het masterplan Lijnbaanhoven. Het gaat hier in de ogen van de SP om een wezenlijke en principiële discussie over de toekomst van een bepalend deel van het centrum van de stad.

Leo de Kleijn SP-raadslid Leo de Kleijn: ‘We waarderen de informatie- en consultatieronde die de afgelopen twee maanden heeft plaatsgevonden. Maar we hebben het idee dat de discussie met alle betrokkenen (bewoners, ondernemers, eigenaren, gebruikers van het centrum, deskundigen en de politiek) nog maar net begonnen is. Bewoners hebben aangegeven met een eigen alternatief voor het masterplan te willen komen. Het bredere debat onder alle Rotterdammers moet feitelijk nog beginnen. Bovendien is naar ons idee de waardering van het cultuurhistorische aspect tot nu toe onvoldoende in de afwegingen betrokken.’

De SP-fractie begrijp dat er sprake is van een tijdsplanning en afspraken met betrokken partijen. ‘Maar we vinden dat dit een grondige discussie en principiële afwegingen over de vormgeving van dit deel van de stad niet in de weg mag staan’ stelt Leo de Kleijn. De SP-fractie stelt daarom voor het masterplan Lijnbaanhoven niet donderdag 25 januari al in de raad te bespreken, maar eerst een uitgebreide hoorzitting over de Lijnbaanhoven te organiseren, met alle betrokkenen en deskundigen

 historisch erfgoed?

Hieronder vindt u de belangrijkste redenen voor het voorstel van de SP opgesomd:

1. De cultuurhistorische verkenning uit 2004 is nog onvoldoende meegewogen in het debat en in het masterplan. Over de cultuurhistorische waarde van het Lijnbaan ensemble bestaan zeer uiteenlopende meningen in de stad. Hoort de Lijnbaan tot historisch erfgoed van Rotterdam, zoals de Laurenskerk of het Schieland huis? En zo ja, hoe verhoudt die constatering zich tot het masterplan?
2. Het masterplan en het uitwerkingsplan zijn naar ons idee te veel alleen gebaseerd op de wens van de eigenaren van de Lijnbaan flats om meer bouwvolume te realiseren. De angst dat een mogelijk besluit van die beleggers om hun bezit van de hand te doen verloedering van het gebied zou betekenen, vertroebelt het zicht op de meest wezenlijke verantwoordelijkheid van de raad: het stellen van kaders en prioriteiten in het vormgeven aan onze stad.
3. De SP wil voorkomen dat overhaaste besluitvorming een rijdende trein in gang zet die de verkeerde kant opgaat, maar in een later stadium niet meer van koers kan veranderen. De gang van zaken rond de Calypso locatie staat ons daarbij op het netvlies. Bewoners, de welstandscommissie, externe adviseurs, en een meerderheid van de raad willen het anders, op z'n minst minder massief en beter aansluitend op de bestaande bebouwing. Maar de trein dendert toch door.
4. Voordat de kaders voor de ontwikkeling van het gebied bepaald worden, is het noodzakelijk om meer duidelijkheid te hebben of die ontwikkeling überhaupt wel mogelijk is binnen bestaande normen en staand beleid op het gebied van luchtkwaliteit, bereikbaarheid, windhinder en openbaar groen.
5. Bewoners hebben aangegeven een alternatief te willen ontwikkelen voor het voorliggende masterplan. Dat initiatief verdient een serieuze kans.

Leo de Kleijn kritisch over masterplan Lijnbaanhoven

U bent hier