Rotterdamse mobiliteitsaanpak mist concreetheid
Rotterdamse mobiliteitsaanpak mist concreetheid
Afgelopen woensdag 12 februari werd de Rotterdamse Mobiliteit Aanpak (RMA) besproken in de commissievergadering EDEM (Energietransitie, Duurzaamheid, Economie en Mobiliteit). Aanstaande donderdag 20 februari staat de RMA op de agenda van de gemeenteraad. De RMA staat bol van leidende principes en perspectieven, maar de RMA mist her en der concreetheid. Principes en perspectieven zijn pas zinvol als er ook concrete maatregelen worden uitgevoerd. De Rotterdamse SP fractie voegt graag concreetheid toe aan de RMA.
De SP is een groot voorstander van het toevoegen van een tunnelbus in de Maastunnel. Deze tunnelbus moet ruimte bieden voor de elektrische RET-bussen en ambulances. Een tunnelbus is namelijk goed voor de doorstroming van het verkeer tussen Noord en Zuid. En ambulances hoeven zo niet langer in de file te staan als ze een leven proberen te redden. De Maastunnel ging eerder voor twee jaar dicht en dat ging gewoon goed. Gemotoriseerd verkeer paste zich aan: Het verkeer was omgeleid en reizigers kozen andere routes en vaker voor het openbaar vervoer en fiets. Dit was een uitgekozen moment om van de Maastunnel een tunnelbus te maken.
Maar het is nog niet te laat: Er is draagvlak voor een tunnelbus. De bewoners zijn vóór en zelfs de RET staat er positief tegenover. Volgens het Milieucentrum moet er een (schone) tunnelbus komen door de Maastunnel en het kost volgens het Milieucentrum ook niet veel geld, namelijk een half miljoen euro.
Wat de SP tegen het borst stuit is het feit dat er nog geen oplossing is voor de bewoners van de ’s Gravendijkwal. De bewoners wachten al meer dan 15 jaar op een oplossing. SP raadslid Taylan Cicek: ‘’Het is simpelweg belachelijk. Al tig jaren wachten de bewoners noodgedwongen op een oplossing. De urgentie is hoog. Maar het college ziet de ’s Gravendijkwal als een experiment.’’ Ook vindt het raadslid dat een tunnelbus een bijdrage levert aan de schone lucht en de veiligheid in de ’s Gravendijkwal. Omdat de meeste automobilisten via de ’s Gravendijkwal vaak naar de Maastunnel gaan. Daarnaast voelt de SP helemaal niets voor een e-lane waar elektrische auto’s over mogen rijden. Die zorgen uiteindelijk ook voor fijnstof en leiden tot files. De tunnelbus moet uitsluitend bussen en ambulances toelaten.
Eerder tijdens de opname van de podcast Coolsingelpraat ging Cicek in debat met Rene Segers-Hoogendoorn (raadslid CDA) over de RMA. Cicek vindt dat het tijd is voor verandering. Taylan Cicek: ‘’De stad aanpassen betekent inderdaad dat je ook bepaalde wegen moet gaan afsluiten voor auto’s. Je moet je realiseren dat je als college bewoners moet blijven betrekken voor het grote doel, namelijk een duurzame stad. Bewonersinspraak en participatie moet hoog op de agenda staan.’’
Link naar Coolsingelpraat: https://versbeton.nl/2020/02/coolsingelpraat-8-metro-tram-of-deelfiets-de-toekomst-van-mobiliteit-in-rotterdam/