SP biedt burgemeester Opstelten integratieplan ‘Heel Rotterdam vooruit’ aan

24 september 2004

SP biedt burgemeester Opstelten integratieplan ‘Heel Rotterdam vooruit’ aan

Donderdag 30 september wordt in kamer 120 van het Stadhuis om 11.00 uur het integratieplan van de Rotterdamse SP aangeboden aan burgemeester Opstelten.

SP: “Kies voor álle Rotterdammers, vóór het oplossen van taalachterstanden en segregatie, en tégen armoede”

Integratie stimuleer je door alle Rotterdammers eerlijke kansen te geven, niet door de helft van de Rotterdammers buiten te sluiten. Dat is de kern van het rapport 'Heel Rotterdam vooruit'. In het rapport presenteert de SP een groot aantal voorstellen die het welvaarts- en welzijnspeil voor alle Rotterdammers vergroten en de taalachterstanden en segregatie aanpakken. Zo wordt voorkomen dat concurrentie ontstaat tussen zwart en wit en tussen arm en armer en bouwen we samen aan welvaart voor iedereen.

SP-afdelingsvoorzitter Ineke Palm: “Welvaart voor iedereen vergroten, dat doe je bijvoorbeeld door de gesubsidieerde banen te behouden en meer leer/werkplaatsen in bedrijven aan te bieden. Door te zorgen voor fatsoenlijke huurwoningen; bijvoorbeeld door het heroprichten van een gemeentelijk woningbedrijf. Door niet te bezuinigen op preventie als welzijnswerk en opvoedingsondersteuning. En door te werken aan de terugkeer in de maatschappij voor mensen die buiten de boot zijn gevallen: breid werk-, leer- en afkicktrajecten uit voor daklozen en verslaafden en ga fatsoenlijk om met schuldsanering.”

Naast de plannen van de partij om armoede in de stad tegen te gaan en op te lossen, wil de SP ook voorkomen dat er een steeds scherpere scheiding ontstaat tussen wit en zwart. Palm: “Segregatie – het ontstaan van witte en zwarte wijken – los je niet op door huizen in achterstandswijken met duizenden tegelijk te slopen, maar door te investeren in het leefklimaat in die wijken. “Gemengde scholen moet je volgens ons stimuleren door per deelgemeente een lokaal inschrijfplatform op te richten, dat werkt met twee wachtlijsten per school: een voor kinderen met een onderwijsachterstand, en een voor kinderen zonder. Dat platform kan dan in goed overleg met ouders en scholen tot de beste schoolkeuze komen. Investeer verder in het wegwerken van wachtlijsten voor taalcursussen en maak volwasseneneducatie gratis.

Voor meer informatie: Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP Rotterdam (06) 20 43 01 96

Klik hier voor het rapport in PDF