Betreft: mishandeling cliënten SoZaWe

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 24 augustus 2004

Geacht college,

Afgelopen donderdagavond werden wij gebeld door een mevrouw die met een dakloos echtpaar bij de EHBO van het ziekenhuis zat. Het echtpaar was die dag zeer hardhandig het gebouw van SoZaWe aan de Willem Ruyslaan uitgeschopt en geslagen. Iemand had foto’s gemaakt van de verwondingen, en die waren niet mis. Wij hebben hen geadviseerd vooral aangifte van mishandeling te doen bij de politie. Dat hebben ze vrijdag gedaan. Het echtpaar was naar dienst SoZaWe gegaan om om een ‘slaapbriefje’ voor mevrouw te vragen. Na een woordenwisseling tussen de baliemedewerker en het echtpaar kwamen de beveiligingsambtenaren van de dienst in actie, en hebben de man maar ook de vrouw behoorlijk toegetakeld. Volgens het echtpaar werden de beveiligingsmensen actief aangemoedigd door personeel van de dienst. Wij hopen maar dat dit incident niet representatief is voor het nieuwe aangescherpte beleid van deze dienst.

Onze vragen:

1. Afgezien van de vraag wie aanstichter was van de onenigheid die donderdag ontstond, lijkt het ons dat alleen de politie het recht heeft om eventueel geweld te gebruiken, en beveiligingsmensen van een gemeentelijke dienst niet. Mogen deze bewakers doen wat ze afgelopen donderdag hebben gedaan?

2. Bent u van plan om, in samenwerking met de politie, zeer goed uit te zoeken wat er gebeurd is?

Theo Cornelisen