Buurten in Schiebroek-Hillegersberg

24 mei 2004

Buurten in Schiebroek-Hillegersberg

Na een mooi stukje fietsen werden we ontvangen in het pand van Scoutinggroep Oranje Blauw aan de Bergse Plas aan het Prinsemolenpad. Daar hadden we een afspraak met een begeleider, een lid van het bestuur van Oranje Blauw, de regiovoorzitter van Scouting Rond de Rotte en de regioconsulent Steunpunt Scouting Rotterdam.

In Rotterdam zijn er 5.000 jongeren lid en zijn er veel waterscouts (admiraliteiten). De scouts vallen letterlijk tussen de wal en het schip, ze zijn geen welzijnsorganisatie maar ook voldoen ze niet aan de eisen van Sportstimulering, er is nauwelijks ondersteuning vanuit de gemeente. Ze zijn zo’n beetje de uitvinders van het aanleren van normen en waarden en gezond bewegen aan jongeren maar toch voldoen ze niet aan de eisen. De scouting zou professionele steun (beheer en onderhoud, verkrijgen vergunningen) aan de honderden vrijwilligers goed kunnen gebruiken. Helaas is hier geen geld voor over.

Daarna fietste we naar het tachtig jaar oude bijna vergeten Plaswijck park waar elk jaar zo’n 175.000 bezoekers (vooral kinderen en scholieren) op af komen. Er is een verkeerstuin en allerlei andere educatieve attracties. Maar natuurlijk ook nog de oude vertrouwde maar gemoderniseerde speeltuin en een dierentuintje. De bewegwijzering naar het park toe is ronduit slecht (hier heeft de SP fractie onlangs vragen over gesteld in de commissie sport en cultuur). Vijf jaar geleden werd de ingang van de C.N.A. Looslaan verplaatst naar de Ringdijk. Zeer verwarrend voor de bezoekers. Palswijckpark heeft niet de intentie een Six Flags te worden maar wil een echt gezellig attractiepark zijn dat echt bij Rotterdam hoort.

Daarna hadden we nog een gesprek met een eenzame jongerenwerkster uit Schiebroek Zuid in een oud en lelijk schoolgebouw aan de Teldersweg. De inloop avonden worden wel druk bezocht maar verder is er niet zo veel te doen voor de jongeren. Ze heeft haar zinnen gezet op de verwaarloosde tuin bij de school die in het beheer is van de deelgemeente, ze wil het tuintje met de jongeren opknappen en er iets leuk van maken. Ook is ze bezig een graffiti project op het schoolplein te organiseren.

We sloten s’avonds af met een ledenavond in wijkgebouw De Castagnet welke onze beelden en ervaringen van deze maand bevestigde. Schiebroek is een goed voorbeeld van wat een prettige gemengde wijk zou kunnen zijn. Jammer dat ook hier de zogenaamde kansarmen worden weggewerkt door sloop en herstructurering terwijl er niets nieuws

voor hen gebouwd wordt. Die kwestie van de volkshuisvesting zal de SP stedelijk blijven aankaarten en aanpakken, zoals nu in Nieuw Crooswijk waar op ons initiatief een groot bewonerscomité is opgericht. Onze actieve leden van de inmiddels gevormde kerngroep Schiebroek/ Hillegersberg zijn bezig enkele buurtzaken aan te pakken.

Meer informatie:
Theo Cornelissen (06-) 20 43 01 96, E-mail