Succes: Bewoners pleisterwoningen dwingen schimmelaanpak af

19 april 2024

Succes: Bewoners pleisterwoningen dwingen schimmelaanpak af

Foto: SP Rotterdam

Woensdag 17 april hebben huurders van Woonstad ervoor gezorgd dat er een verregaande schimmelaanpak komt. Mohamed el Achkar, bestuurder bij Woonstad, heeft een boekje ontvangen met de eisen van de bewoners en een overzicht van de locaties waar Woonstad pleisters heeft geplakt. Bewoonster Sarah el Koussour: ‘Waarom woont de hoogste baas van Woonstad waarschijnlijk in een woning zonder gebreken en wij huurders niet? Het is een drama dat zoveel bewoners in huizen met zoveel gebreken moeten leven. We hebben structurele oplossingen geëist. Omdat Woonstad niet naar ons wou komen zijn we vandaag naar ‘het hol van de leeuw’ gegaan: het hoofdkantoor van Woonstad. Na deze bijeenkomst kan Woonstad niet meer wegkomen met pleisters plakken.'

Bewoners van de pleisterwoningen in de Essenburgstraat hadden op 22 maart pleisters van de verhuurder verwijderd. Zij hebben last van tocht in huis, schimmelproblematiek, verouderde keukens en sanitair, muizenplagen etc. En dat terwijl de bewoners veel huur betalen en geen woongenot hebben. Woonstad Rotterdam kwam vorige maand niet opdagen voor een gesprek. De bewoners zijn nu naar de hoogste baas van Woonstad gegaan met de eisen duidelijk op de grote pleisters geschreven.

Foto: SP Rotterdam

Ook hebben bewoners in de ruimte van Woonstad foto’s opgehangen van schimmels en andere gebreken. De vijftien aanwezigen hebben daar, ook namens hun buren, emotionele verhalen verteld over de gevolgen van de ernstige gebreken en slechte (klanten)service. Woonstad heeft beloofd veranderingen door te voeren in de organisatie en met een verregaande aanpak te komen van de gebreken. De reactie van bewoners hierop was duidelijk: geen woorden, maar daden!

Foto: SP Rotterdam

Emin Basoglu van de Rotterdamse SP-fractie: ‘Onacceptabel dat niet iedereen in een gezonde leefomgeving kan wonen. Bewoners blijven samen actie voeren om verbeteringen af te dwingen. In plaats van pleisters plakken moet Woonstad nu de woningen aanpakken. Er moet voor iedereen een echte aanpak van onder andere schimmel, vocht en tochtproblematiek komen. Mooi om te zien dat bewoners de krachten bundelen en eisen waar ze recht op hebben: woongenot. De SP roept alle wooncorporaties op om hun sociale gezicht te tonen en het onderhoud tot topprioriteit uit te roepen.

Emin vervolgt: ‘Actievoeren loont! En dit is pas het begin van het bewonersprotest. Binnenkort gaan we het vieren en dan verder met actievoeren totdat alle gebreken voor alle huurders daadwerkelijk opgelost zijn’