Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

8 juli 2022

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Foto: SP

Tijdens de gemeenteraad van 7 juli heeft het nieuwe college laten zien op oude voet door te gaan. Ons voorstel om de sloop van de Pompenburgflat en het project RISE voor te leggen aan de nieuwe raad is door de wethouder niet ondersteund. Ook had Theo Coşkun felle kritiek op het besluit van wethouder Kasmi om het RRKC op te doeken. Ons voorstel voor een nieuwe culturele raad is ook niet omarmd door de wethouder.

Theo Coşkun over de onnodige sloop van de Pompenburgflat: ‘Er wonen nu 226 gezinnen naar volle tevredenheid en die willen helemaal niet verhuizen, ook niet tijdelijk. Slopen is absoluut niet duurzaam. Verder verdichten rond het Hofplein is in strijd met alle klimaateisen, zorgt voor nog meer hittestress etc. Om over de jarenlange bouwoverlast nog maar te zwijgen…’

Ons voorstel om het project RISE voor te leggen aan de nieuwe gemeenteraad gezien de (nieuwe) inzichten omtrent de nadelen van hoogbouw en sloop voor de duurzaamheidsambities, veranderde marktomstandigheden en bouwprijsontwikkeling, heeft geen meerderheid gehaald.

Theo Coşkun over de opheffing van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur: ‘Niemand snapt welke probleem wordt opgelost door de RRKC op te heffen. Wie gooit nu oude schoenen weg als je nog geen nieuwe hebt? Een onafhankelijke Culturele Raad van Rotterdam is broodnodig. Die hebben we al sinds 1946 en die doe je niet zomaar weg.’

Als SP hebben wij een voorstel ingediend om een nieuwe Culturele Raad van Rotterdam op te richten en die net als de Rekenkamer Rotterdam of de Ombudsman direct onder de gemeenteraad te hangen als onafhankelijk instituut ten behoeve van de Rotterdammers. Dit voorstel heeft geen meerderheid gehaald.