Vestia-huurders willen fatsoenlijk wonen!

28 juni 2022

Vestia-huurders willen fatsoenlijk wonen!

Foto: SP Rotterdam

Vandaag ging de SP in gesprek met Vestia-huurders bij een huurdersbijeenkomst. Bijna alle huurders willen verandering! Van gebrekkig onderhoud of sloop tot klachten over tocht, vocht en schimmel: Vestia-huurders verdienen het nu om goed en gezond te kunnen wonen. De problemen bij Vestia zijn zo groot dat Vestia volgend jaar ophoudt te bestaan. Dit is de kans om van de nieuwe organisatie een fatsoenlijke organisatie te maken. Fractievoorzitter Theo Coşkun heeft vandaag in de raad vragen ingediend.

Theo Coskun: ‘Onze nieuwe wethouder Wonen moet ervoor zorgen dat huurders van deze nieuwe organisatie eindelijk in een gezonde woning kunnen wonen met goede klantenservice en goed onderhoud.’

Al jarenlang worden de Vestia woningen in Rotterdam slecht onderhouden. Huurders betalen bovendien veel huur, maar hebben zelf niks te zeggen. Dat moet anders! Vestia wordt opgesplitst en dit biedt nieuwe kansen. Huurders en de SP stonden de afgelopen jaren zij aan zij om samen verandering af te dwingen. In 2020 hebben Vestia huurders een zwartboek overhandigd aan Vestia. En vandaag stond de SP zij aan zij met huurders om samen verandering af te dwingen.

SP Rotterdam fractievoorzitter Theo Coşkun heeft in de raad vandaag vragen gesteld aan de nieuwe wethouder Wonen. Theo Coskun: ‘Alle Rotterdamse huurders moeten betaalbaar kunnen wonen in een goede en gezonde woning, dus ook Vestia-huurders. De wethouder moet wat de SP betreft erop toezien dat de nieuwe organisatie ter vervanging van Vestia echt lokaal geworteld is en in dienst staat van de huurders.’

De SP heeft aan de wethouder gevraagd de kwaliteit van onderhoudswerkzaamheden en zeggenschap voor bewoners goed te waarborgen. Onderhoud bij de nieuwe organisatie kan beter en goedkoper worden door eigen onderhoudsmonteurs per wijk in dienst te nemen. Daarbij moet er meer zeggenschap zijn en een vast aanspreekpunt voor huurders.