SP start landelijke strijd om recreatieparken

10 juni 2022

SP start landelijke strijd om recreatieparken

Foto: SP

Morgen, zaterdag 11 juni, zet de SP een grote actie op touw in Den Haag om de politieke strijd aan te gaan tegen de massale opkoop door roofinvesteerders van enorm veel recreatieoorden en volkstuincomplexen in heel Nederland. Dit is nog maar het begin!

Deze opkoop gebeurt grotendeels over de hoofden van de recreanten die er een vast plekje hebben en deze met dwang moeten afstaan of al afgestaan hebben. Zij werden niet vooraf geïnformeerd, krijgen geen keuze en staan hierdoor machteloos met hun rug tegen de muur. Zij ontvingen een brief van hun parkeigenaren met daarin de mededeling dat ze binnen een jaar hun plek moesten of moeten verlaten. Desondanks blijkt er toch nog wel wat tegen te doen mits de recreanten zich goed laten informeren, zich verenigen en zo collectief een vuist maken tegen deze gang van zaken.

Een voorbeeld daarvan is Recreatieoord Hoek van Holland - een 100-jarig recreatiepark met een culturele erfgoedstatus - hebben de lange en intense strijd om het behoud van hun park weten te winnen en ook inmiddels goed gevierd. Maar pas als alles voor hen op papier vastgelegd is, kan hun feest feitelijk écht beginnen. Zij bewijzen dat actie voeren tegen het grote geld heel zinvol is.

Dit is nog maar het begin van een vermoedelijk lange strijd in het héle land. In de laatste jaren is er sprake van een enorme opmars van roofinvesteerders zoals Europarcs en Roompot. Zij kopen zonder medeweten van de recreanten - die er hun vrije tijd en vakanties al vele jaren met enorm veel plezier doorbrengen - recreatieparken in Nederland op om vervolgens deze vaste huurders van kavels en standplaatsen, systematisch het veld te laten ruimen en vol te bouwen met nieuwe huisjes die voor veel meer geld verkocht of verhuurd worden. Hierdoor zijn recreanten niet alleen hun vertrouwde plekje kwijt, maar vaak ook hun enige vakantie mogelijkheid plus het geld wat ze in hun huisje of stacaravan hebben geïnvesteerd. Dit betekent kapitaalvernietiging van vele, vele miljoenen euro's voor al deze mensen waar ze jaren hard voor hebben gewerkt.

Op vrijdag 29 april dit jaar, was er op het SP hoofdkantoor in Amersfoort een bijeenkomst van recreanten georganiseerd door de SP. Daar waren onder andere 2e kamerlid Sandra Beckerman en de voorzitter Landelijke Belangenorganisatie Recreanten Recht Desiree Reddering aanwezig.

De SP wil om te beginnen voor drie belangrijke punten gaan strijden: 1. Het stoppen van de 'Verroompottisering', ofwel een einde maken aan de massale verkoop van recreatieparken aan grote roofinvesteerders. 2. Huurbescherming verzekeren en verbeteren voor de recreanten en 3. Het beschermen en verbeteren van de natuur in en rondom deze parken, aangezien dit verslechtert door de eenheidsworst van vormeloze blokkendozen die de vakantiepark bedrijven massaal op krappe kavels bouwen met kale tuintjes. Ook mensen die op nieuwe parken nieuwe huisjes kopen, wordende dupe van de wijze waarop 'de Europarcs en de Roompotters' met hun klanten omgaan.

Goed is dat er al twee moties van Sandra Beckerman aangenomen zijn in de 2e kamer. Ze gaat ervoor zorgen dat er meer bewustwording ontstaat onder meerdere politieke partijen in de 2e kamer om zo een kamermeerderheid te krijgen. Zij wil die partijen aantonen dat dit moet stoppen en hoe belangrijk deze plekken zijn voor de recreanten. De in Amersfoort aanwezige recreanten vertelden hun verhalen en hoe verbijsterd zij zijn. Zij hadden ook veel vragen, onder andere over concretisering van de huurbescherming, beter geïnformeerd te worden hoe om te gaan met de huidige situatie en zichzelf beter te beschermen. Bestaat er bijvoorbeeld een draaiboek waar de recreant zich wegwijs kan maken?

Er wordt gesproken over een Bibop onderzoek en dat Follow The Money onderzoek doet naar de geldstromen van de roofinvesteerders. Lokaal moeten recreanten altijd een vereniging oprichten, zo kunnen ze elkaar steunen en een vuist maken. Ook is er behoefte aan waarschuwingen aan kopers van nieuwe recreatiehuisjes over die grote vakantiepark bedrijven, een draaiboek ten behoeve van verheldering met betrekking tot wat recreanten en parken moeten doen. De Recron voorwaarden moeten worden aangepakt. Sandra vindt ook dat de verantwoordelijke minister moet ingrijpen en adviseert de recreanten altijd de media groots in te schakelen, want dit bereikt heel veel kijkers. Recreatieoord Hoek van Holland heeft ook dit op ludieke wijze voor elkaar gekregen, mede dankzij hun 010 Sherriff, vertolkt door acteur John Buijsman. Wie niet waagt, wie niet wint.

Rotterdam, Floor van Dongen 10 juni 2022

Update 11 juni: Samen met recreanten kwam de SP vandaag in actie tegen roofinvesteerders die vakantieparken en campings opkopen. Ook recreanten uit Hoek van Holland waren aanwezig. John Buijsman, de O10Sheriff, had een boodschap aan de politiek vanuit het recreatieoord Hoek van Holland.