Buurten in de wijken deel 2: Carnisse

27 mei 2022

Buurten in de wijken deel 2: Carnisse

Foto: SP Rotterdam

Afgelopen maandag 23 mei is de SP-fractie langsgegaan in Carnisse. De fractie is in gesprek gegaan met bewoners en organisaties over hoe het gaat in Carnisse en wat er beter kan in dit gebied.

De SP-fractie is in april begonnen met Buurten in de Wijken. Wat zijn de problemen in de wijken en wat doen de bewoners om de problemen op te lossen? Hoe is het om in Carnisse te wonen of te werken en wat kan de Rotterdamse gemeenteraad beter wel en niet doen voor deze wijk? Deze vragen zijn voor de SP-fractie leidend tijdens het buurten in de wijken. We zijn begonnen met de wijk met de laagste opkomst voor de gemeenteraadsverkiezingen en eindigen volgend jaar in de wijk met de hoogste opkomst. Volgens de cijfers is de verkiezingsopkomst in Carnisse slechts 20,2 procent.

Wij , fractievoorzitter Theo Coskun en fractiemedewerker Emin Basoglu, begonnen de dag eerst met een afspraak met de directeur van het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid: Marco Pastors. Het NPRZ is tien jaar geleden begonnen met als streven om de cijfers op Zuid op het gebied van wonen, werk en onderwijs op het landelijk gemiddelde te krijgen. Binnenkort komt er een tussentijdse rapportage van de resultaten van het NPRZ.

Ook Carnisse kwam aan bod tijdens onze afspraak met de directeur. De tegengehouden sloop van de Fazantstraat en de gevolgen van de gentrificatieplannen met Carnisse werden genoemd.  De SP heeft benadrukt dat burgerparticipatie bij het NPRZ voordelen kan bieden. Betrokken bewoners, ondernemers en scholen kunnen ervoor zorgen dat het NPRZ een succes kan worden.

Na dit werkbezoek hebben we een bezoek gebracht aan het infopunt EU-arbeidsmigranten aan de Pleinweg 202. De Rotterdamse SP-leden Bert Peterse en Wouter van den Brink sloten zich daar bij ons aan. Het infopunt EU-arbeidsmigranten is in juni 2021 gestart. Een mooi initiatief om EU-arbeidsmigranten wegwijs te maken in Rotterdam. Want helaas is er nog altijd veel uitbuiting van deze arbeidsmigranten, met alle gevolgen van dien: onnodig hoge kosten bij dure administratiebureaus, slechte woon- en werkomstandigheden en uiteindelijk buurten die achteruit gaan. De werknemers van het infopunt zetten zich dagelijks hard in om ervoor te zorgen dat de EU-arbeidsmigranten en de buurt het beter hebben.

Pal naast het infopunt is sinds kort het Oekraïens Huis gevestigd. Een locatie voor iedereen die informatie en hulp zoekt naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Naast tolken en hulpdiensten zijn er ook benodigdheden zoals boeken en kleding aanwezig voor de Oekraïense vluchtelingen. Na dit werkbezoek hebben we een rondje langs de wijk gemaakt

Binnenkort gaat de SP-fractie Buurten in de Wijken in de Tarwewijk.