Goed voorbeeld doet volgen: sociale woningen opkopen en behouden

1 februari 2021

Goed voorbeeld doet volgen: sociale woningen opkopen en behouden

Foto: Rotterdam

Met belangstelling heeft de SP kennisgenomen van het nieuws dat de gemeente Amsterdam van plan is om woningen op te kopen. De Rotterdamse SP fractie hekelt al langer het groot tekort aan sociale huurwoningen in de stad Rotterdam. Daarom heeft SP-raadslid Kees Jonker aan de wethouder gevraagd of Rotterdam ook van plan is om sociale huurwoningen op te kopen om het tekort te bestrijden.

De Rotterdamse SP fractie hekelt al langer het tekort aan sociale huurwoningen. Woningcorporaties doen jaarlijks vele honderden sociale huurwoningen in de verkoop en veel betaalbare woningen worden (onnodig) gesloopt. Met alle gevolgen van dien: enorme tekorten en ellenlange wachtlijsten voor Rotterdammers die een woning zoeken.

In Amsterdam komt SP-wethouder Ivens met een simpele oplossing: sociale huurwoningen opkopen om zo het tekort te bestrijden. Daarom ons voorstel aan VVD-wethouder Kurvers om dit goede voorbeeld te volgen in Rotterdam: koop sociale huurwoningen op en behoud deze woningen.

Update 8 maart: Inmiddels zijn de schriftelijke vragen beantwoord. De wethouder constateert geen tekort aan sociale huurwoingen en ziet daarom het nut niet in van het opkopen en behouden van sociale huurwonigen. De Telegraaf heeft er donderdag 4 maart een kort artikel over geschreven: