SP helpt bij oprichting bewonerscommissie Gerdesia-Midden

9 november 2020

SP helpt bij oprichting bewonerscommissie Gerdesia-Midden

Foto: SP Rotterdam

Een vijftal bezorgde bewoners van de Gerdesiaweg, Van de Leckestraat en Marinus van der Stoepstraat hebben zondagmiddag 8 november jl. de bewonerscommissie Gerdesia-Midden opgericht.

Op 23 juli hebben de bewoners van Woonstad een brief ontvangen. Woonstad heeft namelijk plannen voor sloop of renovatie van de woningen. Woonstad heeft in Nieuw Crooswijk, in Jaffa aan de Sophiakade, Ommoordsestraat en Catharinastraat en in de Palestinastraat, een reputatie om betaalbare woningen te slopen en dure woningen daarvoor terug te bouwen. Uit de telefonische gesprekken die bewoners met Woonstad hebben gehad werd duidelijk dat de renovatieplannen niet voor de zittende bewoners zullen gelden.

De woningen zijn niet nieuw maar hebben mooie binnentuinen, staan aan de rand van het centrum met metrostation Gerdesiaweg om de hoek. De winkelstraten Vlietlaan en de Lusthofstraat, Oostelijk zwembad en sporthal Kralingen zijn op loopafstand. En ook nog eens vlakbij het mooiste park van Nederland: de Kralingse Bos. De bewoners van Gerdesia-Midden wonen betaalbaar op een A-locatie!

Daarom plaatste één van de bewoners, Adrie Braber, geschrokken van de brief, een facebookbericht voor hulp om hier iets tegen te doen. SP-bestuurslid Wijnand Rijnders reageerde hierop en samen organiseerden ze zondag 20 september een buurtbijeenkomst. Menno Janssen, de organizer van de Tweebosbuurt, werd uitgenodigd om te spreken. Er kwamen 30 bewoners op de bijeenkomst af. Gezien de grote opkomst bood Menno direct zijn hulp aan om de bewoners te organiseren. Er werd na de bijeenkomst een bewonerscommissie in oprichting geformeerd.

In de afgelopen tijd zijn er twee buurtbijeenkomsten gehouden en posters tegen sloop en vóór onderhoud verspreid. Want groot onderhoud is wat de wooncomplexen van Gerdesia-Midden nodig hebben! Tevens zijn er 71 ondersteuningsverklaringen door de leden van de bewonerscommissie opgehaald op 114 woningen. Dat is 62% en dus een ruime meerderheid van het aantal bewoners. En het aantal ondersteuningsverklaringen groeit per week nog.

Woonstad heeft de bewonerscommissie inmiddels uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. De gerechtelijk uitspraak van de Tweebosbuurt van 10 januari 2020 heeft duidelijk gemaakt dat het negeren van de bewoners, zoals woningcorporatie Vestia deed, juridisch niet houdbaar is.

Het belang van het organiseren van bewoners in een bewonerscommissie is dat het de rechtspositie van de bewoners verbetert. Woonstad poeiert individuele bewoners af en houdt er nare trucjes op na. In de communicatie beweren woningbouwcorporaties op suggestieve wijze dat de woningen in slechte staat zijn terwijl het om achterstallig onderhoud gaat. Woonstad heeft informatiebijeenkomsten georganiseerd zonder de bewoners goed te informeren, via briefjes boven ooghoogte en in een klein lettertype. Daar is niemand naar toe gegaan.

Woonstad heeft daarmee op bedenkelijke wijze formeel aan haar bewonersinspraakverplichting voldaan. Een bewonerscommissie heeft het recht op informatie. Dus kunnen de plannen van Woonstad nu niet 'sneaky' langs de bewoners gesluisd worden.

De SP Rotterdam heeft de bewoners organisatorisch ondersteund door middel van het organiseren van buurtbijeenkomsten, het drukken van de nieuwsbrieven en ondersteuningsverklaringen en door de formele aspecten voor het oprichten van de bewonerscommissie voor haar rekening te nemen.