Aftrap nationale actieweek tegen huurverhoging

22 juni 2020

Aftrap nationale actieweek tegen huurverhoging

Foto: SP Rotterdam

Vanmiddag vond de aftrap van de nationale actieweek tegen de huurverhoging plaats bij Vestia aan de Hilledijk. Dit ging gepaard met een luchtkasteel als symbool voor de opgeblazen huurverhoging. Samen met zo’n 30 huurders vroegen SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman en SP-raadsleden Aart van Zevenbergen en Taylan Cicek steun tegen de huurverhoging. Met een waslijn vol vuile was over Vestia werd de actie kracht bijgezet. Vestia ondertekende een cheque van 2,5 miljoen euro: geld verloren in gesjoemel met onderhoudscontracten. Hiermee beloofde Vestia dat huurders hier niet de rekening van gepresenteerd krijgen.

SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek: ‘De vuile was van Vestia is vandaag buiten gehangen. Het stadsbestuur kan de huurders niet meer de rug toe keren. De problemen stapelen zich op en de huurders pikken het niet meer. Aanstaande donderdag zal ik de wethouder ondervragen over het recente gesjoemel bij Vestia en eisen dat de problemen voor huurders worden opgelost.

Vestia directeur, Robert Straver, ondertekende de cheque en beloofde dat huurders niet de dupe zullen worden van het geld dat verloren is gegaan. De reactie van een Vestia huurder hierop sprak boekdelen: ‘Vestia belooft wel veel maar helaas gebeurt er nooit wat. Daarom voeren wij nu samen actie’.

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: ‘De huurders van Vestia eisen volmondig dat zij de 2,5 miljoen euro dat verloren is gegaan door het recente gesjoemel volledig terugkrijgen. De SP hoopt dat Vestia dit bedrag als compensatie aan de huurders komende maand terugstort. Bij de 65.000 woningen gaat het al gauw om 38 euro per woning. De woningen worden niet onderhouden of gerenoveerd en dat terwijl Vestia torenhoge huren incasseert. Huurders zijn het zat en samen komen ze in actie tegen de wantoestanden én de opgeblazen huurverhoging.

Vandaag was de aftrap van een tour langs alle woningcorporaties en commerciële verhuurders deze zomer in Rotterdam. De actie werd kracht bijgezet met een groot springkussen in de vorm van een huis. Het is de mascotte van de landelijke campagne tegen de ‘opgeblazen’ huurverhoging. De Rotterdamse huurders steunen elkaar en zijn solidair in deze tour. Lees meer over de actieweek in onze aankondiging: https://rotterdam.sp.nl/nieuws/2020/06/vestia-wij-eisen-ons-geld-terug-s....