Het belang van volkshuisvesting

18 februari 2020

Het belang van volkshuisvesting

Foto: Fatih Hijnen

In de Nieuwsuur uitzending van 9 februari is het NPRZ programma belicht en werd Richard Moti, wethouder NPRZ, geïnterviewd. Onder andere de Tweebosbuurt werd in de uitzending besproken. In het interview gaf wethouder Moti aan dat het stadsbestuur moet kijken naar het ‘grotere belang’ bij de uitvoering van het NPRZ programma ter rechtvaardiging van sloop. De Rotterdamse SP fractie keek met verbazing naar de uitzending, omdat de oververhitte sociale woningmarkt, de gedwongen sloop van de Tweebosbuurt en het verhaal achter de cijfers niet werden genoemd. Daarom heeft de SP fractie hierover schriftelijke vragen ingediend.

Wethouder Richard Moti (PvdA) las in de uitzending het informatieblad van Vestia op en hij denkt zogezegd aan het ‘grotere belang’, zonder naar de huidige bewoners te luisteren. Tweebossers zijn nooit betrokken bij de sloopplannen en inmiddels zijn 400 bewoners gedwongen verhuisd. De wethouder maakte bekend dat beschikbare woningen worden achtergehouden van Woonnnet Rijnmond zodat Tweebossers met voorrang aanspraak maken op deze sociale huurwoningen. Volgens de wethouder heeft het leeuwendeel, 75 procent van de Tweebossers, er voor ‘gekozen’ om in Rotterdam-Zuid herhuisvest te worden. Maar Rotterdam-Zuid beslaat een groot gebied en apart genomen is het zowaar een volwaardig stad.

SP Raadslid Taylan Cicek: 'Ik was stomverbaasd door de reactie van Moti in Nieuwsuur. Hoe kan hij op zo'n verkeerde manier de bewoners en de sloopplannen beschrijven? Wethouder Moti vermeldt er gemakshalve niet bij dat bewoners nooit zijn betrokken bij de plannen en compleet gepasseerd zijn. Ook meldt hij niet in wat voor woningen de bewoners herhuisvest zijn en hoeveel ze nu moeten betalen. Een wethouder moet het belang van de bewoners dienen én het belang van onze waardevolle volkshuisvesting waarborgen.

De Rotterdamse SP fractie heeft daarom hierover een aantal vragen ingediend bij het college.