Antikraakverhuurder weer over de schreef

29 oktober 2019

Antikraakverhuurder weer over de schreef

Foto: Google Maps

In recente berichtgeving is te lezen dat antikraakverhuurder Camelot er een puinhoop van heeft gemaakt na een uitgebroken brand in een pand aan de Coolsingel. De huurders zijn naderhand blijkbaar onvoldoende geïnformeerd, afspraken zijn door Camelot niet nagekomen en de huurcontracten zijn per direct ontbonden. De Rotterdamse SP fractie maakt zicht zorgen om de vijftig bewoners die nu dakloos zijn en heeft daarom vragen gesteld aan de wethouder.

Camelot is één van de partijen waarmee de gemeente een contract heeft om een deel van zijn leegstaande panden te beheren. Nadat er brand was uitgebroken en de vijftig bewoners werden geëvacueerd in het pand aan de Coolsingel, kregen huurders niet of nauwelijks toegang tot de eigen bezittingen en werd het pand niet veilig gehouden. Een aantal bewoners moest noodgedwongen op straat slapen, omdat Camelot geen alternatieve slaapplek meer kon regelen.

Dit gedrag van Camelot, maar ook de overeenkomst die huurders bij Camelot moeten tekenen, komen niet overeen met het huurrecht. Dit ondanks eerdere juridische procedures die hebben geleid tot gerechtelijke uitspraken waarbij het betalen van een 'huurbedrag' leidt tot een huurovereenkomst met de daar bij behorende rechten. De Rotterdamse SP fractie heeft over de problemen bij Camelot en over de regels omtrent antikraakverhuurders vragen gesteld aan de wethouder.

SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek: 'We zien dat antikraakverhuurders de rechten van huurders niet respecteren en huurders worden hierdoor zwaar gedupeerd. De gemeente Rotterdam moet kritisch kijken naar de praktijken van deze commerciele bedrijven die de regels regelmatig aan hun laarzen lappen. Camelot en andere antikraakverhuurders die over de schreef gaan moeten op het matje worden geroepen en de gemeente moet strenger handhaven'

Update 29-1-2021: Succes: De gemeente Rotterdam verbreekt eindelijk de samenwerking met Camelot. Meerdere keren op verzoek van de SP in de raad geagendeerd en in november 2020 actie gevoerd onder leiding van Bond Precaire Woonvormen.