Minister heeft hele kluif aan Laurens Wonen

25 september 2019

Minister heeft hele kluif aan Laurens Wonen

Foto: kjonker.blogspot.nl / SP

Er is nog steeds onduidelijkheid over de vraag of ex-voorzitter Teun van den Akker van Laurens Wonen zijn vergoeding moet terugbetalen.

VVD-Kamerlid Koerhuis riep minister Ollongren in juni op om actie te ondernemen tegen Van den Akker, die een jaarvergoeding van 13.600 euro kreeg.

Vandaag meldt de minister voor een tweede maal dat de beantwoording van Koerhuis’ vragen vertraging oploopt.

Ollongren: “Bij brief van 12 juli 2019 heb ik u laten weten te streven naar beantwoording van de vragen per begin september, omdat nadere informatie benodigd was van de toezichthouder. Naar nu is gebleken zijn verdere inlichtingen van de toezichthouder (Autoriteit woningcorporaties, red.) vereist. Ik streef ernaar om de antwoorden voor eind oktober naar uw Kamer te zenden”.

Laurens Wonen is weliswaar door de minister aangespoord om de vergoeding van Van den Akker - zijn voorzitterschap zou onrechtmatig geweest zijn - terug te vorderen. Maar daar werkt Laurens Wonen niet aan mee.

Het thans betwiste bedrag is relatief laag. Een oplossing via een gerechtelijke procedure zal qua advocatenfacturen meer (volkshuisvestings)geld kosten.

De SP Rotterdam ziet de verwikkelingen bij Laurens Wonen met lede ogen aan. En is extra benieuwd naar de antwoorden, die de minister eind oktober naar de Tweede Kamer hoopt te sturen.