Ingezonden brief

Ingezonden brief

Rotterdam, 19 juli 2004

Geachte redactie,

Hieronder een reactie van de SP fractie Feijenoord naar aanleiding van het artikel "Feijenoord duur uit: advies à 40.000 euro"

Ingezonden brief:

In het artikel "Feijenoord duur uit: advies à 40.000 euro" zegt Ton Huiskens dat alle fractievoorzitters akkoord waren gegaan met de offerte voor zijn werk als informateur. Dat is absoluut niet waar!
Als ik die offerte vantevoren onder ogen had gekregen, had ik hem pertinent afgewezen. Het is zelfs zo dat deze offerte pas is verstuurd nadat de meeste gesprekken tussen Ton Huiskens en de fractievoorzitters al hadden plaatsgevonden! Met mij heeft hij bijvoorbeeld een gesprek gehad op 3 mei, de offerte is van 10 mei. Behalve de fractievoorzitters van PvdA, CDA en VVD was geen van de andere partijen in de deelraad Feijenoordt op de hoogte van de offerte. Deze is trouwens geaccordeerd door de deelgemeente secretaris, terwijl deze volgens ons daar niet de bevoegdheid voor had. *)
Dit heb ik ook naar voren gebracht in de laatste deelraadsvergadering van 1 juli jl. toen de raad zich moest uitspreken over het betalen van de rekening aan het adviesbureau Huiskens Kaygun & Partners. Dat moest volgens het dagelijks Bestuur gebeuren uit het overschot van 2003. Op mijn voorstel heeft de raad dat in meerderheid verworpen. Het DB heeft het nu ongetwijfelt ergens anders vandaan gehaald, maar  het feit blijft dat het schandalig is om zoveel geld uit te geven voor zoiets onzinnigs als een informateur in een deelgemeente. En al helemaal in een deelgemeente als Feijenoord, waar dat geld hard nodig is om tal van andere, ECHT noodzakelijke dingen te betalen.
Het is trouwens ook wrang te lezen dat Ton Huiskens 'trots is op het resultaat'. Persoonlijk zou ik me doodschamen als 36 uur voordat de nieuwe coalitie geinstalleerd wordt, een van de opdrachtgevende partijen (CDA) afhaakt en met een noodsprong vervangen moet worden door een andere partij (D66), om een meerderheid te halen. Dan heb je je werk als informateur niet echt goed gedaan, lijkt me...

Met vriendelijke groeten, Quintijn Rijsdijk, fractievoorzitter SP deelraad Feijenoord.
SP-fractie deelraad Feijenoord: Bree 186, 3075 KB, Rotterdam, (010-)4 19 37 57

*) De deelgemeente secretaris is tekenbevoegd voorzover het gaat om bedragen onder de EU aanbestedingsnorm (enkele Euro tonnen), mits het valt binnen de lopende begroting en mits er voldoende geld gereserveer is voor datgeen waarvoor getekend wordt binnen de lopende begroting.
Volgens ons is het eerste dicutabel en het tweede: er was geen geld gereserveerd. Anders had het DB de raad niet om extra geld uit het overschot 2003 hoeven te vragen. Oftewel, de deelgemeentesecretaris was NIET tekenbevoegd.

Theo Cornelissen
Fractievoorzitter SP