Onderzoek naar ontslagvergoeding Wijbenga; ook Feenstra in beeld

27 juni 2019

Onderzoek naar ontslagvergoeding Wijbenga; ook Feenstra in beeld

Foto: Onbekend / Dagblad010

De Autoriteit Woningcorporaties gaat onderzoeken of de ontslagvergoeding, die toenmalig directeur Bert Wijbenga vorig jaar van Woonbron meekreeg bij zijn overstap naar het Rotterdamse gemeentebestuur, door de beugel kan. Woordvoerder Ernst Koelman van de Autoriteit Woningcorporaties kan nog geen uitsluitsel geven of de verstrekte vergoeding rechtmatig was. Want: “We moeten dit eerst onderzoeken”.

Wijbenga, sinds juli 2018 wethouder en loco-burgemeester in de Maasstad, kreeg een ontslagvergoeding van 48.000 euro.

Ook het op stapel staande vertrek - per 1 september - van directeur Richard Feenstra van Woonstad Rotterdam heeft de aandacht van ‘s lands waakhond van woningcorporaties. Hij komt, net als Wijbenga, in aanmerking voor een vertrekpremie. Maar onbekend is vooralsnog of Woonstad hem zo’n gouden handdruk meegeeft. Het maximale bedrag dat Feenstra zou kunnen ontvangen is 75.000 euro.

Koelman: “Ik kan die vraag nu niet beantwoorden omdat we niet weten of en hoeveel hij als ontslagvergoeding krijgt. Woonstad moet zich natuurlijk aan de wet en regelgeving houden”.

Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: “Bizarre bedragen! Heel terecht dat daar onderzoek naar wordt gedaan”. Het resultaat van het onderzoek van de Aw zal moeten uitwijzen of vertrekpremies op deugdelijke gronden worden uitgekeerd. Duidelijk is dat de SP er geen voorstander van is dat uit eigen wil vertrekkende corporatiedirecteuren een gouden handdruk ontvangen.

Zie ook