Loco-burgemeester Wijbenga kreeg gouden handdruk van Woonbron

25 juni 2019

Loco-burgemeester Wijbenga kreeg gouden handdruk van Woonbron

Foto: Serge Cariou / kjonker.blogspot.nl

Loco-burgemeester Bert Wijbenga heeft vorig jaar bij zijn afscheid van Woonbron een gouden handdruk gekregen van 48.000 euro.

Dit staat in de onlangs verschenen jaarrekening 2018 van deze Rotterdamse woningcorporatie.

VVD’er Wijbenga was ruim zeven jaar directeur van Woonbron. Hij verruilde deze baan (jaarsalaris € 230.000) voor het wethouderschap, waar hij beduidend minder (circa € 125.000) is gaan verdienen.

In het ‘gewone’ bedrijfsleven is het niet gebruikelijk dat directeuren of andere werknemers, die vrijwillig kiezen voor ontslag en overstappen naar een nieuwe baan, een ontslagvergoeding krijgen. In de woningcorporatiesector gelden andere regels. Op grond daarvan ontving Wijbenga zijn gouden handdruk van 48.000 euro.

Eind juni vorig jaar, vlak voor zijn overstap naar het stadsbestuur liet Woonbron-woordvoerder Hans Böse weten: “Zijn nieuwe functie betekent een nieuwe uitdaging en een eveneens grote maatschappelijke bijdrage. Daar is het Bert om te doen, niet het financiële aspect”.

Van Gils

In de Rotterdamse politiek is recentelijk ophef ontstaan om een soortgelijke gouden-handdruk-affaire. Daarin speelt D’66-wethouder Arjan van Gils de hoofdrol. Hem wordt door bijna de meerderheid van de gemeenteraad verweten dat hij bij zijn vertrek als gemeentesecretaris van Amsterdam een ontslagvergoeding van 75.000 euro meekreeg. Donderdag 27 juni stemt de gemeenteraad over een motie, waarin Van Gils wordt verzocht dat bedrag terug te geven.

De SP vindt het verwerpelijk dat beide wethouders een ontslagvergoeding hebben ontvangen.