SP wil uitzetten naar Afghanistan tijdelijk stoppen

12 april 2018

SP wil uitzetten naar Afghanistan tijdelijk stoppen

Foto: SP

De SP vroeg vandaag in het debat om tijdelijk te stoppen met het terugsturen van Afghanen vanaf Rotterdams grondgebied. De situatie in het land is volgens diverse organisaties als de VN, Unicef en Defense for Children momenteel te onveilig.
UPDATE: Een motie die de burgemeester opdraagt om dit dilemma te bespreken met de verantwoordelijk staatssecretaris, is aangenomen.

De SP wil dat Rotterdam zich schaart achter steden als Leeuwarden, Zeist en Maastricht, die onlangs hebben besloten geen uitgeprocedeerde asielzoekers naar Afghanistan terug te sturen. Zij doen dit niet omdat het momenteel veel te gevaarlijk is in het land. Dat stellen onder andere de Verenigde Naties, Unicef en Defense voor Children.
De minister trok eerder een zelfde conclusie en versnelde de termijn om tot een nieuw ambtsbericht te komen. Op basis van deze ambtsberichten wordt geconcludeerd of iemand in aanmerking komt voor asiel of kan worden teruggestuurd.

Asielbeleid wordt landelijk bepaald, maar op het moment dat de uitgeprocedeerde asielzoekers in het uitzetcentrum naast de luchthaven verblijven, zijn het Rotterdammers. De SP wil dat het stadsbestuur de minister duidelijk maakt dat uitzetting nu voorlopig niet aan de orde kan zijn. SP-raadslid Tylan Cicek: ‘Mooi dat de minster haast maakt met een nieuw ambtsbericht. Hopelijk is het er in mei. Maar je wil toch niet het risico lopen dat er mensen op dit moment vanaf Rotterdam Airport worden teruggestuurd naar een land dat levensgevaarlijk is? Bovendien, als mensen uit angst voor uitzetting de illegaliteit in duiken, schiet daar ook niemand wat mee op. Er ligt dus zeker een taak voor de burgemeester.'