Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt in de race voor Rooie Reusprijs 2018

4 december 2017

Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt in de race voor Rooie Reusprijs 2018

Foto: Stichting ROS

De twee drijvende krachten achter het Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt (ROS), Conny van den Broek en Theo Miltenburg zijn genomineerd voor de Rooie Reusprijs 2018.
Update: De Groninger Bodembeweging - de organisatie die mensen ondersteunt die slachtoffer zijn van de aardbevingen als gevolg van de gaswinning in Groningen - won uiteindelijk de prijs. Van harte!

Het ROS is een onafhankelijk particulier inititiatief voor advies, hulp, opvang en belangenbehartiging voor 'mensen zonder papieren' in Nederland. Het Steunpunt werkt voor uitgeprocedeerde asielzoekers en migranten zonder verblijfsvergunning. Er wordt juridisch advies gegeven over verblijfsvergunningen en procedures. Men bemiddelt bij toegang tot medische zorg en onderwijs en organiseert gratis Nederlandse les. Er is beperkte noodopvang en men geeft hulp bij terugkeer naar het land van herkomst.

Drijvende krachten Connie van den Broek (links) en Theo Miltenburg zijn het steunt al jaren geleden begonnen en gaan door met hun concrete steun aan deze goeddeels rechteloze groep mensen. 'Dat doen we ook - of misschien juist - in tijden dat mededogen ver te zoeken is. Als het moet roeien we tegen de stroom in.'

Wake

Rotterdammers kunnen het ROS ook kennen van de maandelijkse wake bij het uitzetcentrum op de luchthaven.

De Rooie Reusprijs wordt sinds 1996 jaarlijks door de SP uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op gedurfde en opmerkelijke wijze inzet voor de samenleving. Hij is genoemd naar de legendarische actievoerder Dirk de Vroome, die het regelmatig in de rechtbank, gehuld in rode toga, opnam voor slachtoffers van klein en groot maatschappelijk onrecht.

Eerdere winnaars waren onder andere onderzoeksjournalisten Stella Braam en Chris Stoop, gezondheidswinkel 'de witte jas' en klokkenluider Fred Spijkers.

Stemmen

SP-leden krijgen een uitnodiging om hun stem uit te brengen op de genomineerde van hun keus. 20 januari wordt tijdens het XXIIIste congres de winnaar bekend gemaakt.