Loempiakraam Zuidplein kan zaak voortzetten

14 november 2017

Loempiakraam Zuidplein kan zaak voortzetten

Foto: Michiel Knoops/SP

De loempiakraam van het Zuidplein kan zijn zaak voortzetten. Mede door de vasthoudenheid van raadslid Burak Yildiz die de familie steunde is vandaag in de raad een voorstel aangenomen dat ervoor zorgt dat de familie Pham haar zaak kan voortzetten.

Al meer dan dertig jaar staat de familie Pham met haar loempiakraam aan het Zuidplein. Tot volle tevredenheid van de duizenden bezoekers die er dagelijks langs komen. Voor de herinrichting van het Zuiplein moesten ze echter weg: loempiakraampjes passen volgens de gebiedscommissie Charlois niet in het nieuwe straatbeeld. Raadslid Burak Yildiz kaartte de kwestie eerder al aan in de gemeenteraad: 'Het is belachelijk dat hardwerkende, kleine ondernemers die niemand in de weg staan, het veld moeten ruimen voor glimmende nieuwbouw. Aan de andere kant van de stad worden 's zomers de foodtrucks met open armen ontvangen.' De partij is dan ook blij dat vandaag een voorstel is aangenomen dat ervoor zorgt dat de familie de zaak kan voortzetten. Ofwel in een pand in de buurt, dan wel als standhouder met een wagen.'

In de pauze van de vergadering overhandigde de familie Pham vanmiddag de duizenden opgehaalde handtekeningen aan wethouder Struijvenberg. Yildiz: 'Het is hartverwarmend om te zien hoeveel steun er is voor deze familie. Ik ben blij dat ze hun zaak niet hoeven op te doeken.'