De Gewone Rotterdammer: voor een inclusief Rotterdam!

23 oktober 2017

De Gewone Rotterdammer: voor een inclusief Rotterdam!

Foto: SP

De Gewone Rotterdammer was een mooie bijeenkomst over culturele diversiteit in Rotterdam, georganiseerd door de SP. Tientallen Rotterdammers vertelden over wat het Rotterdamschap in de diverse stad voor hen inhield. Allemaal gewone Rotterdammers, stuk voor stuk bijzonder.

Dichter Miguel Santos trapte de avond af in De Heilige Boontjes met een ode aan de Kapsalon, een product van de Rotterdamse multiculturele samenleving. Dit terwijl bezoekers zich laafden aan de aanwezige hapjes. De eerste gast was SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin, hij was naar eigen zeggen de politiek ingegaan omdat hij zichzelf miste in de politiek, dat wil zeggen vooral ´De gewone Rotterdammer´. Culturele diversiteit maakt volgens hem een groot deel uit van de Rotterdamse identiteit. De volgende gastspreker was Malique Mohamud, hij wil met de beweging ´Concrete Blossom´ met name jongeren bereiken die nu geen aansluiting vinden. Er zijn volgens hem veel jongeren van kleur die zich niet vertegenwoordigd voelen in de stad. Hij wil die groepen cultureel en politiek verbinden. De verandering moet van onderaf komen, ze werken aan een kanteling, vanuit een visie voor een inclusief Rotterdam en een zeer kritische blik op gentrificatie.

Foto: SP

´Ik heb geen taalachterstand maar ben juist meertalig, ik spreek vier talen, heel handig in Rotterdam´ vertelde een aanwezige. ´Het begint in het onderwijs, we moeten op school les krijgen over het koloniale verleden, de komst van de gastarbeiders, de vluchtelingen, waarom de stad zo cultureel divers is. Een gedeeld verleden zorgt voor samenhang.´ Dat was de conclusie van het publiek.

De meeste aanwezigen deze avond wilden graag een vervolg op deze bijeenkomst. Dat zal zeker gebeuren, georganiseerd door de SP of andere organisaties zoals het Stadsmakerscongres van Concrete Blossom waarbij SP-raadlsid Burak Yildiz te gast zal zijn.

/*-->*/