SP wil meer maatregelen voor gezonde lucht

7 september 2017

SP wil meer maatregelen voor gezonde lucht

Foto: commons.wikimedia.org

Na uitspraak van de rechter moet de staat meer maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Deze uitspraak kan niet zonder gevolgen blijven voor Rotterdam, een van de meest vervuilde gebieden van Europa. Daarom heeft raadslid Tom Weerdmeester het debat aangevraagd om te weten te komen welke aanvullende maatregelen het stadsbestuur gaat nemen, want die zijn nodig.

Onlangs werd Milieudefensie door de rechter in het gelijk gesteld in de zaak die zij had aangespannen tegen de staat om meer te doen om de luchtkwaliteit in Nedederland te verbeteren. Staatssecretaris Dijksma komt binnen twee weken – conform de uitspraak – met een plan om de luchtkwaliteit op de Europes norm te krijgen en te houden. Rotterdam, een van de meest vervuilde stedelijke gebieden van Europa, zal een van de steden zijn waar maatregelen nodig zijn. Raadslid Tom Weerdmeester: 'De uitspraak van de rechter is een steun in de rug voor iedereen die extra last heeft van de vervuiling, zoals kinderen, ouderen en mensen met longproblemen. Ik wil graag van de wethouder weten wat hij nog meer gaat doen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Er zijn bijvoorbeeld straten waarvan we zwart op wit weten dat ze absoluut niet voldoen aan de normen.'

Een stap in de goede richting was twee jaar geleden het instellen van een Milieuzone. Dit zorgde ervoor dat de meest vervuilende oude auto's de stad niet meer inkomen. Ook de aanleg van meer walstroom ter vervanging van dieselgeneratoren op binnenvaartschepen heeft zijn effect gehad. Maar ondanks dat houdt Rotterdam zijn problematische plek op de ranglijst van vieze steden. Meer maatregelen zijn dus nodig. Weerdmeester: 'De snelheid van de auto's op de ring kan omlaag en de milieuzone zou uitgebreid moeten worden naar Zuid. Maar ook de industrie moet een bijdrage leveren: Zo moet je de luchthaven niet zonder meer uitbreiden en ook in de haven moet de productie schoner. En wat doen we met de enorme cruiseschepen die aangemeerd hun ministadje draaiend houden met dieselmotoren?'