Rotterdam zet concrete stappen met afkoppeling aardgasaansluitingen

6 juli 2017

Rotterdam zet concrete stappen met afkoppeling aardgasaansluitingen

Foto: Liesbeth Hoogenboom

Onlangs tekende duurzaamheidswethouder Langenberg de Green Deal Aardgasvrije wijken. De SP is daar blij mee, maar vond er vervolgens in de Voorjaarsnota geen letter over terug. Een voorstel van de partij om begin volgend jaar met een uitgewerkt plan te komen voor de afkoppeling van een geselecteerd deel van Rotterdam is door het stadsbestuur overgenomen.

We doen de Groningers een groot plezier EN we maken stappen om de klimaatdoelen van Parijs te halen: dat kan als we onze woningen loskoppelen van het aardgasnet en die op een andere manier gaan verwarmen. En als we op een andere manier gaan koken. De SP was dan ook blij dat wethouder Langenberg (Duurzaamheid) onlangs een breed gedragen akkoord tekende om bestaande woningen te ontkoppelen van het gasnet. SP-raadslid Tom Weerdmeester had dan ook verwacht hier wat over terug te vinden in de Voorjaarsnota: 'Maar geen letter. Terwijl het enorme operatie gaat worden, de bestaande woningen aanpassen en een alternatief voor verwarming en koken aanleggen. Ik ben dan ook blij dat ons voorstel om hier concrete stappen in te maken is aangenomen. Begin volgend jaar moet er een plan liggen: waar kan je het best met de ombouw beginnen, hoe betrek je huurders en huiseigenaren en hoe ga je de kosten verdelen? Dat zijn maar een paar vragen die in zo'n plan aan de orde moeten komen.'

Kosten verduurzaming eerlijk delen

De Green Deal Aardgasvrije wijken is een breed gedragen akkoord van onder andere Rijksoverheid, provincies, tientallen gemeentes, energieleveranciers en milieugroepen. Het spreekt de intentie uit om 7 miljoen woningen in Nederland af te koppelen van het bestaande aardgasnet. Dat is hoognodig om de Parijse Klimaatdoelen te halen, daarnaast zullen de Groningers blij zijn als daar de aardgasboringen kunnen stoppen. Weerdmeester: 'Als dat plan er ligt hebben we beter inzicht in de verdeling van de kosten. Als SP vinden we dat duurzaam beleid hand in hand moet gaan met sociaal beleid: als het aan ons ligt, komen die kosten dus zo veel mogelijk te liggen bij de samenleving als geheel en niet op de bordjes van individuele huurders of woningeigenaren.'