Voorstel voor gratis anticonceptie bij abortuskliniek aangenomen

1 juni 2017

Voorstel voor gratis anticonceptie bij abortuskliniek aangenomen

Foto: Liesbeth Hoogenboom

SP-raadslid Sun van Dijk heeft haar laatste raadsvergadering succesvol afgesloten. In het debat over verplichte anticonceptie voor kwetsbare ouders, pleitte ze met succes voor een laagdrempelige, kosteloze vorm van vrijwillige anticonceptie. Een voorstel dat de wethouder opdraagt om hiervoor in gesprek te gaan met de CASA-kliniek, werd met brede steun aangenomen.

Sun van Dijk is trots op haar allerlaatste wapenfeit in de Rotterdamse raad. Tijdens een ingewikkeld debat rond het kwetsbaar ouderschap en verplichte anticonceptie is haar voorstel aangenomen. Van Dijk: 'Er zijn twee grote drempels voor ouders die nu nog naar abortusklinieken gaan in plaats van een spiraaltje laten plaatsen. Ten eerste is het plaatsen van een spiraaltje niet gratis en ten tweede moeten ze een ingewikkeld proces doorlopen. De doelgroep waar deze discussie over gaat heeft het absoluut niet breed, en om eerst via een apotheek naar een huisarts te gaan om een spiraaltje te plaatsen is gecompliceerd voor ze.' Door dit aangenomen voorstel moet de wethouder in gesprek met de CASA-kliniek om een snelle, drempelvrije oplossing te zoeken zodat het plaatsen van een spiraaltje betaalbaar en makkelijker wordt. Met het aannemen van dit voorstel wordt er een stap gezet in de goede richting: dat er nooit financiële belemmeringen zijn voor vrijwillige anticonceptie.

Sun van Dijk is per 22 juni raadslid af en verhuist met haar gezin naar Schiedam.