1 mei-viering: deze mensen maken Rotterdam

3 mei 2017

1 mei-viering: deze mensen maken Rotterdam

Foto: Joshua Vasilda/SP

Met welke mensen en organisaties werkt de SP eigenlijk allemaal samen om vorm te geven aan een mooiere stad? Tijdens de 1 mei-viering aan de Gaffelstraat presenteerden een aantal van hen zich voor publiek.

Geen toespraken, deze 1 mei-viering, maar een presentatie voor de leden en sympathisanten van een paar van de clubs waarmee de SP Rotterdam zo in de loop der jaren samenwerkt. Wie zijn deze mensen en wat doen ze?

Foto: Joshua Vasilda/SP

Malique Mohamud van Concrete Blossom trapte af. De organisatie wil – met een debattenreeks in Arminius, maar ook met gesprekken op straat – jongeren politiek bewust maken. Dat deden ze tijdens het Woonreferendum en dat gaan ze doen in aanloop naar de raadsverkiezingen volgend jaar.

Frank van der Schee werkt voor het Basisberaad. Zij helpen (dreigend) daklozen met hun praktische problemen. Bureaucratische onzin die ze daarbij in de weg zit kaarten ze aan bij de politieke partijen.

Oude bekende Benji de Levi vertelde over Rotterdam voor Gaza. Steun is nog steeds nodig voor de mensen in de door Israel bezette gebieden. De jongste actie is geld ophalen voor zonnepanelen voor het Essalaamziekenhuis in Gaza.

Foto: Harm Haverman

Speciale gast was Cem Lacin. Deze Rotterdammer is onlangs verkozen tot Tweede Kamerlid van de SP en houdt zich bezig met verkeer en vervoer en milieu. Genoeg werk aan de winkel want de prijs van de transitie naar duurzame energie lijkt nu op het bordje te belanden van mensen die toch al niet te veel te makken hebben. En je kan medewerkers van de kolencentrales ook niet plat op straat gooien omdat ze ooit – wat nu blijkt – het verkeerde beroep kozen. ‘Dat kan en moet eerlijk,’ vindt deze oud-vakbondsman, ‘en de SP gaat zich daar ook in te Tweede Kamer voor inzetten.’

De link naar de volgende spreker was gelegd, Ike Teuling van het Rotterdams Klimaatinitiatief. Met lobby en ludieke acties voeren zij de druk op om de kolencentrales op Rotterdamse bodem snel gesloten te krijgen.

Foto: Joshua Vasilda/SP

Alfred Blokhuizen van de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast legde uit dat de uitbreidingsplannen voor de luchthaven geen goed idee zijn: niet vanwege de herrie, niet vanwege de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot.

Een bijzonder afsluiting was er van Kaled Al Khordi en Abdel Rahmantaher die vertelden over de succesvolle opening van het Syrisch Cultuur en Gemeenschapshuis eind april. De SP kent ze via Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen. Het huis, dat op zichzelf weer onderdak heeft bij het Wijkpaleis, is een plaats voor ontmoeting, culturele uitwisseling en integratie. En hoewel Abdel pas anderhalf jaar in ons land is sprak hij de zaal toe in het Nederlands...