h

Rotterdam verdient een écht groen Verkeersplan

20 april 2017

Rotterdam verdient een écht groen Verkeersplan

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad het Verkeersplan 2016-2030: hoe bewegen wij ons op de middellange en lange termijn door onze stad? Wat de SP betreft mist het plan de echte visie op duurzame mobiliteit, liggen alle mogelijkheden nog open... En dus deed de partij voorstellen om het verkeer in onze stad echt te vergroenen.

Belangrijkste zin uit het Verkeersplan is dat het stadsbestuur de nadruk gaat verleggen van het gebruik van auto's naar het gebruik van openbaar vervoer en fiets. Een stelling die de SP van harte ondersteunt. Maar vervolgens is het plan een eindeloze opsomming van dingen die allemaal zouden kunnen. Een burg hier of daar erbij, er kan een tram naar het nieuwe stadion... of een metro... of je bouwt toch maar meer parkeerplekken... Kortom, de SP heeft bij de bespreking vandaag voorstellen ingediend om de echte switch naar duurzaam vervoer in te zetten.

Metro op zuid
Raadslid Pieter Schol vroeg zich af waar de metro op Zuid gebleven was in het verkeersplan. Vorig jaar nam de gehele raad nog een motie aan om onderzoek te doen naar de aanleg van een lijn tussen Kralingse Zoom, via Zuidplein naar Schiedam. 'Het is goed voor Zuid, een metro, de hele raad wil het, dus iets dergelijks moet dan in een Verkeersplan terug te vinden zijn. Voordat je een verhaal afsteekt over de aanleg van een brug van Feijenoord naar De Esch om de Van Brienenoordbrug te ontlasten.'

Benut ongebruikt spoor
Daarnaast zou op Zuid samen met de RET gekeken moeten worden welke rails er nu allemaal ongebruikt ligt en hoe die alsnog benut kan worden voor een uitbreiding van de tramdienstregeling. Pieter Schol: 'Dat kan gewoon als aanvulling op de metro. Als je het OV op Zuid vergelijkt met dat op de Noordoever, dan kan daar nog een hele inhaalslag gemaakt worden. Het verkeersplan als geheel legt nu wat mij betreft ook weer veel te veel de nadruk op het Centrum als Citylounge'

Vergroening stadsboulevards
In het verkeersplan staat het voornemen om een aantal andere vervuilde doorgaande stadsroutes te vergroenen. Het stadsbestuur ziet de nog aan te leggen westelijke stadsbrug als de oplossing. Schol: 'Die biedt in ieder geval onvoldoende oplossing omdat nieuw asfalt binnen mum van tijd nieuw autoverkeer aantrekt. Bovendien is die brug er nog niet. Vergroening van de stadsboulevards kan verder net zo goed betekenen het ophangen van een paar bloembakken. Maar er is nu echt actie nodig. Dus ik heb een voorstel gedaan om een paar noord-zuid-routes als de 's Gravendijkwal autoluw te maken.'

Verkeer op de ring
Momenteel heeft de helft van het autoverkeer in de stad niet de eindbestemming in de stad. Wat de SP betreft zou autoverkeer zo lang mogelijk op de snelwegen van de Ring moeten blijven. Schol: 'Het verkeersplan moet dan ook niet reppen over slimme routes, wat slim is voor een vervoerder wat anders dan voor een bewoner langs een verkeersriool. Het verkeer moet pas – alleen als het nodig is – op het laatste moment de stad in gestuurd worden.'

OV goedkoper
In het verkeersplan wordt vooral gekeken naar de fijnmazigheid van wegen, fietspaden en OV. Maar mensen maken de keuze voor een bepaald type vervoer op veel meer gronden. Naast de lengte van de reis zijn daarbij de kosten ook van groot belang. Wat de SP betreft moet het openbaar vervoer dan ook veel goedkoper worden om automobilisten wat makkelijker te verleiden hun auto te laten staan. Schol: 'Op de lange termijn wordt wat ons betreft het openbaar vervoer helemaal gratis, maar ik wil voor de korte termijn een plan om de kosten te verlagen, te beginnen voor mensen met een kleine beurs.'

Samen met GroenLinks diende de partij een aantal voorstellen in om het fietsverkeer in de stad een stuk aangenamer, veiliger en sneller te maken, onder andere met de uitbreiding van een aantal doorgaande fietsroutes.

U bent hier