Team Roemer rent door Rotterdam voor Serious Request

21 december 2016

Team Roemer rent door Rotterdam voor Serious Request

Op vrijdag 23 december komt de SP in actie voor Serious Request, dat zich dit jaar bekommert om kindersterfte door longontsteking. Het rennersteam, onder leiding van Emile Roemer zal rond acht uur 's morgens door de studio van RTV Rijnmond aan de Lloydstraat rennen. De Rotterdamse kandidaat voor het Kamerlidmaatschap Cem Lacin zal ook van de partij zijn.

Vanaf het Binnenhof begint er een estafette-loop van in totaal 88 kilometer, naar het Glazen Huis. De plaatsen die na Den Haag worden aangedaan, zijn Delft, Rotterdam, Dordrecht, Zevenbergen en Etten-Leur, om uiteindelijk aan te komen bij het Glazen Huis in Breda.

De loop wordt gedaan door een groot aantal (kandidaat) kamerleden zoals bijvoorbeeld Michiel van Nispen, Lilian Marijnissen, Sandra Beckerman en de Rotterdamse Cem Lacin. Ook partijvoorzitter Ron Meyer zal een stuk voor zijn rekening nemen. De laatste kilometers worden afgelegd door Emile Roemer, in het gezelschap van de Bredase wethouder Patrick van Lunteren en de burgemeester van Breda, Paul Depla.

's Morgens om zes uur worden de eerste lopers uitgezwaaid op het Binnenhof door de lokale afdeling Den Haag. In Delft, Rotterdam, Dordrecht, Zevenbergen en Breda worden ze door de SP-afdelingen toegejuicht en onthaald. In Rotterdam zullen de lopers om acht uur 's morgens uur arriveren. U bent daar natuurlijk van harte welkom!

Serious Request staat dit jaar in het teken van kindersterfte door longontsteking. Elke 35 seconden sterft er een jong kind aan deze ziekte. Dat zijn er 2500 per dag, ofwel 900.000 per jaar. Longontsteking is wereldwijd de meest dodelijke infectieziekte voor kinderen van vijf jaar of jonger. Het doodt meer kinderen dan hiv en aids, mazelen en malaria bij elkaar opgeteld. Het is een gevaarlijke ziekte, maar hoeft niet dodelijk te zijn. Met de juiste middelen is het eenvoudig te voorkomen en te behandelen. Maar zo logisch als dat bij ons is, zo groot is het gebrek hieraan in ontwikkelingslanden als de Hoorn van Afrika en ten zuiden van de Sahara, maar ook in een land als
Ivoorkust.

SP-Fractievoorzitter Emile Roemer: 'Heel goed dat Serious Request aandacht hiervoor vraagt. Het is onvoorstelbaar dat zoveel kinderen omkomen door deze sluipmoordenaar, terwijl behandeling en
genezing maar 4 euro kost. Ik draag er graag aan bij om kinderen daar een betere toekomst te bieden.'