Meerderheid gebiedscommissie Hillegersberg steekt kop in het zand

27 oktober 2016

Meerderheid gebiedscommissie Hillegersberg steekt kop in het zand

Foto: commons.wikimedia.org / commons.wikimedia.org

Dat Schiebroek-Zuid een aantal problemen kent is iedereen bekend. De wijk staat op een achterstand qua inkomen, werkgelegenheid, onderwijs, woonomgeving en wonen. Het zou logisch zijn als deze wijk daardoor op warme belangstelling van de gebiedscommissie kan rekenen. SP-gebiedscommissielid Piet Koole probeert echter al langer tevergeefs in zijn gebiedscommissie de problemen aan de kaak te stellen. Voorstellen aan zijn gebiedscommissie om actief in gesprek te gaan met bewoners in het gebied zijn allemaal, zonder uitzondering, afgeschoten.

Tijdens de laatste bijeenkomst van zijn gebiedscommissie heeft Piet Koole een aantal concrete voorstellen ingediend in zijn gebiedscommissie om Schiebroek-Zuid weer onder de aandacht te brengen en een start te maken met het verbeteren van de leefsituatie van duizenden huishoudens. Rode lijn in de voorstellen was de oproep aan zijn mede-gebiedscommissieleden om actief in gesprek te gaan met bewoners uit schiebroek, woningcorporaties, maatschappelijke partners en overige actieve partijen in Schiebroek-Zuid.

Geen enkel voorstel om met de partijen in gesprek te gaan werd overgenomen. De argumenten waren ronduit bizar. De problemen zijn maar voor korte tijd, dit zou niet het juiste moment zijn om aandacht te vragen en er zou al veel vooruitgang geboekt zijn. Maar het argument dat bewoners helemaal niet zitten te wachten op vragen van gebiedscommissieleden die willen weten waar zij tegenaan lopen spande toch wel de kroon. Koole: 'Als gebiedscommissie worden we geacht oren en ogen van het gebied te zijn. Niemand van onze commissie woont in Schiebroek-Zuid. Hoe kunnen wij functioneren als ogen en oren als de commissie weigert in gesprek te gaan met bewoners in het gebied?' De starre houding van de gebiedscommissie over de wijk Schiebroek-Zuid is des te vreemder omdat het in een aantal andere gebieden van Rotterdam met wijken die kwetsbaar wel is gelukt om stedelijk extra aandacht en geld te genereren.

De SP zet zich al langer in voor een betere leefsituatie in Schiebroek, onder andere door de schimmelproblematiek onder de aandacht te brengen. Binnenkort krijgen alle huishoudens een flyer in de bus waarin zij opgeroepen worden problemen kenbaar te maken bij de partij. Gisteren heeft de SP een voorstel ingediend in de gemeenteraad om extra geld vrij te maken voor wijken die het risico lopen op achterstand komen te staan, waaronder naast wijken op Zuid en Crooswijk, Zevenkamp en Schiemond, ook Schiebroek-Zuid.