Bijeenkomst Nationaal Zorgfonds: we slopen de marktwerking er uit

7 oktober 2016

Bijeenkomst Nationaal Zorgfonds: we slopen de marktwerking er uit

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Tientallen mensen kwamen gisteren bijeen in het Nivon om verder te praten over het Nationaal ZorgFonds. Want dat marktwerking in de zorg zijn langste tijd heeft gehad is wel duidelijk: het systeem faalt aan alle kanten. En dus werden er plannen gesmeed.

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Fysiotherapeut Rogier Botting trapte af. Hij voert al bijna twintig jaar praktijk, dus hij kan mooi vergelijken hoe de zorg georganiseerd was en in wat voor bureaucratisch moeras hij nu is beland. Fysiotherapie is een mooi preventief middel om ingrijpender en duurdere zorg (denk aan scans en opertaties) te voorkomen. Maar het is uit het basispakket en dus beknibblen mensen er op. Intussen is Botting veel tijd kwijt met de rompslomp die het geeft om met alle verschillende zorgverzekeraars allemaal verschillende contracten te sluiten en zich te houden aan evenveel verschillende controlelijstjes. 'De macht is allang niet meer aan de arts en zijn patient: de zorgverzekeraars bepalen wat er gebeurt.'

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Lieke Smits, campagneleider van het Nationaal Zorgfonds zet wat cijfers op een rij. Want als we een Zorgfonds zonder eigen risico willen invoeren, dan levert dat geld op, maar het kost natuurlijk ook. Belangrijkste cijfer is echter misschien wel dat op dit moment een miljoen mensen niet in staat is de premie voor zorg en het eigen risico te betalen. Terwijl er miljarden aan reservers op de plank liggen bij de verzekeraars.

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Cem Lacin, vakbondsbestuurder, legt uit hoe je strijd voor verandering voert. Want de weg naar het ZorgFonds kan lang zijn. Hij inventariseert de mogelijkheden met de zaal. Van praten met je buurvrouw tot het neerleggen van folders en handtekeningenlijsten bij de buurbarbecue. Ook staan er nog acties bij de verzekeraars in de regio op stapel. Direct aansluiten kan ook via nationaalzorgfonds.nl

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Veel steun, maar ook kritische vragen uit de zaal. Want is het bijvoorbeeld niet beter om zelf gewoon een zorgverzekeringsmaatschappij te beginnen? Smits legt uit dat die dan moet meedraaien in een bestel dat in de basis al niet deugt. Dus nee, de boel moet echt op de schop.

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

'Keuzevrijheid is niet naar welke dokter of welk ziekenhuis je mag gaan, je mag kiezen uit een van de vier zorgverzekeraars die de hele markt in handen hebben.'

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

'Natuurlijk mag er gecontroleerd worden op de kwaliteit van de zorg, want het kost geld, maar er moet niet op beknibbeld worden omdat de winsten van de verzekeraars omhoog moeten.

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

'Deze actie kan symbolisch zijn voor veranderingen op veel meer terreinen'.