Wakes bij uitzetcentrum Zestienhove hervat

1 september 2016

Wakes bij uitzetcentrum Zestienhove hervat

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Vijftien maanden lang was het niet nodig te waken bij het uitzetcentrum op Zestienhove. Nu daar toch weer vluchtelingen worden ondergebracht, is het ook tijd de wakes weer te hervatten. Zondag 4 september voor het eerst weer, in de middag.

In mei vorig jaar 'vierden' de bezoekers van de wake het tienjarig bestaan. Het was een jubileum met een zwart randje. Elke eerste zondag van de maand demonstreerde een groep van tientallen mensen tegen het inhumaan asielbeleid van onze regering. Na een onderbreking van ruim een jaar worden er nu weer vluchtelingen opgeborgen in het uitzetcentrum. Dus besloot werkgroep Welkom Onthaal ook de wakes weer te hervatten. De locatie is hetzelfde gebleven, voor de deur van het uitzetcentrum aan de Portelabaan 7. Het tijdstip is wel veranderd: voortaan vinden de wakes plaats van vier tot vijf 's middags.

Josine Strormann, raadslid voor de SP en lid van Welkom Onthaal: 'Het is een schande dat er nog steeds mensen worden opgesloten terwijl ze geen misdrijf hebben gedaan. Gelukkig zijn het dit keer wel veel minder mensen dan voorheen. Maar ook voor hen gaan we waken.'

Iedereen is welkom van 16:00 tot 17:00 uur aan de Portelabaan 7.