Woonreferendum 'ouderwets' op papier

7 juli 2016

Woonreferendum 'ouderwets' op papier

Als eind november de Rotterdammers naar de stembus gaan voor het woonreferendum, dan moeten dat wel eerlijke verkiezingen worden. De SP was dan ook niet blij met het voorstel van het stadsbestuur om vooral digitaal te stemmen. De raad nam echter vanmorgen een voorstel van SP en GroenLinks aan om 'ouderwets' op papier te stemmen. Bovendien moeten er voldoende stemlokalen beschikbaar zijn.

Bij het referendum over de woonvisie op 30 november wordt er 'ouderwets' met het rode potloodje gestemd. Daarnaast moet het stadsbestuur zorgen voor voldoende stemlokalen in de stad. Een voorstel van GroenLinks en SP hierover is vanmorgen met algemene stemmen door de raad aangenomen.

Het voorstel van het college was om de Rotterdammers bij het woonreferendum op 30 november per DigiD te laten stemmen. De SP vond dit een onzalig plan. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'Ongeveer een derde van de Rotterdammers heeft geen DigiD en het systeem zelf is ook niet vlekkeloos. En stel je de opstoppingen voor als je bij zo'n nieuw experiment maar op een paar plekken in de stad hulp kan krijgen. We zijn blij dat de raad het met ons eens is om het referendum gewoon zoals andere verkiezingen in te richten.'