SP: onthard de stad

7 juli 2016

SP: onthard de stad

Het klimaat verandert en dat merk je in versteende steden als Rotterdam het sterkste. Het voorkomen van klimaatverandering is de beste oplossing, maar in de tussentijd vindt de SP dat de stad beter voorbereid moet zijn op deze verandering. Vandaag diende de partij bij voorjaarsnota een voorstel in om steen en asfalt in de stad te vervangen door groen.

Rotterdam heeft de afgelopen jaren aandacht besteed aan het klimaatbestendig maken van de stad. Deze zogenaamde resilience-strategie heeft ertoe geleid dat er onder andere waterpleinen en een aantal groene daken zijn aangelegd. Wie echter twee weken geleden de foto's zag van ondergelopen kelders en singels, sinkholes in stoepen en overbelaste dakgoten kan niet anders dan concluderen dat Rotterdam nog onvoldoende voorbereid is op klimaatverandering. De SP diende daarom bij de behandeling van de voorjaarsnota vandaag een voorstel in om meer steen en asfalt in de stad te vervangen door groen.

SP-raadslid Tom Weerdmeester: ''s Zomers houden steen en asfalt hitte vast, bij heftige regen kan het water niet snel genoeg weg. Ik wil dat dit college voor eind dit jaar met een plan komt om meer steen te vervangen door bomen en groen. Waar kunnen brede stoepen wat versmald worden om plaats te maken voor groen, op welke parkeerplekken kan net zo goed een boom staan, hoe versnellen we de aanleg van groene daken, waar kunnen we waterdoorlatende klinkers gebruiken in plaats van asfalt. Deze vragen wil ik beantwoord zien in het plan.'

Groen is niet alleen een kostenpost

Groen en bomen staan normaal gesproken alleen als kostenpost in de gemeentebalans. Ook dat moet veranderen. Als het aan de SP ligt staan ook de voordelen van groen voortaan in de financiële boeken van de stad. Weerdmeester: 'Groen voert water gelijkmatiger af en 's zomers zorgt het voor verkoeling. Groen zorgt voor een betere luchtkwaliteit. Mensen voelen zich prettiger in een groene omgeving en ook woningen worden meer waard. De stad New York werkt al met een systeem om groen – letterlijk – beter op waarde te schatten, iets dergelijks verdient Rotterdam ook.'