Warmtefonds moet leveren restwarmte aantrekkelijker maken

1 juni 2016

Warmtefonds moet leveren restwarmte aantrekkelijker maken

Een Warmtefonds moet het aantrekkelijker maken voor de industrie om geproduceerde restwarmte niet te laten vervliegen maar te leveren aan het Warmtebedrijf Rotterdam (WBR). De keus zal zijn: aansluiten of een bedrag storten in het fonds. De SP wil hiermee twee vliegen in een klap slaan: als de bedrijven zich aansluiten wordt restwarmte nuttig gebruikt. Kan of wil een bedrijf zich niet aansluiten, dan kan met het geld duurzame ontwikkeling op een ander vlak worden gestimuleerd. De SP legt dit voortel aanstaande donderdag voor aan de gemeenteraad, bij de bespreking van het herstelplan voor het Warmtebedrijf.

Al tientallen jaren is het vallen en opstaan voor het Warmtebedrijf, dat draait op het hergebruik van restwarmte uit de industrie. Een van de oorzaken hiervan is dat het voor bedrijven die restwarmte produceren momenteel net zo aantrekkelijk is om die warmte de lucht in te blazen. De SP vindt dat dat moet veranderen om op korte termijn het Warmtebedrijf goed te kunnen laten draaien. SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'Een Warmtefonds geeft bedrijven als Shell de keuze: Aansluiten op het WBR en daarmee Rotterdamse woningen en bedrijven voorzien van warmte of betalen in een fonds waaruit andere duurzame ontwikkelingen betaald kunnen worden. De wethouder moet zo'n fonds in Den Haag wat mij betreft bepleiten.'

Warmtebedrijf is korte-termijnoplossing

De SP ziet het gebruik van restwarmte als een oplossing voor de korte- en middellange termijn als het gaat om het halen van de klimaatdoelen die zijn afgesproken in Parijs eind vorig jaar. Het producéren van restwarmte, zeker als dat gebeurt door fossiele brandstoffen, moet zo snel zo veel mogelijk tot het verleden gaan behoren. De partij ziet er dan ook niets in om de kolencentrales op de Maasvlakte aan te sluiten. En ook vuilverbrander AVR – de enige toeleverancier nu van het WBR – is in dat opzicht niet duurzaam. Weerdmeester: 'Als we de kolencentrales aansluiten is er geen reden meer voor het kabinet om ze te sluiten. En ons afval moeten we niet verbranden, maar veel beter scheiden en hergebruiken. Ik wil daarom ook een voorstel van dit college voor de transitie van het Warmtebedrijf zodat het op den duur gevoed door meerdere duurzame energie-producenten.'

Problemen niet afwentelen op de klant