De bibliobus mag toch de stad weer in

23 juni 2016

De bibliobus mag toch de stad weer in

Even dreigde de bibliobus de milieuzone niet in te mogen. Daardoor zou de dienstverlening aan de bewoners in de wijken die gebruik maken van de bus in het gedrang kunnen komen. Een voorstel van SP-raadslid Tom Weerdmeester om voorlopig een ontheffing te verlenen totdat er een nieuwe bus is, werd unaniem aangenomen.

De bibliobus, die boeken brengt in wijken waar een normale bibliotheekvestiging ontbreekt, dreigde even de milieuzone niet in te mogen. De bus viel al sinds 2012 onder de oude milieuzone maar had al die tijd een ontheffing gekregen, mede door aanpassingen aan de bus om hem minder vervuilend te maken. SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'De criteria voor bussen in de milieuzone zijn niet aangescherpt, dus is het raar dat de bibliotheek ineens geen ontheffing zou krijgen. Het is fijn dat de wethouder vandaag de gemeenteraad toezegde dat ze die nu wel krijgen, totdat een blijvende oplossing is gevonden. De mensen in de wijken kunnen in ieder geval op hun boeken blijven rekenen.' De SP is blij dat alle partijen in de raad het voorstel steunden.

Brede steun was er ook voor een SP-voorstel om een stevigere lobby richting het Rijk en de Provincie te voeren om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het autoverkeer in de stad neemt tenslotte maar de helft van de luchtvervuiling van de stad voor zijn rekening. De rest komt van de industrie, de snelwegen, de scheepvaart, de kassenbouw en de luchthaven. Weerdmeester:' Een milieuzone is moeilijk te verkopen aan de automobilist als tegelijkertijd de kolencentrales hun troep de lucht in blazen en de luchthaven zijn vluchten mag verdubbelen.'