h

Geen Pro-rail-gerommel in Rotterdam

12 februari 2016

Geen Pro-rail-gerommel in Rotterdam

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De metropoolregio (MRDH) is bezig de baas te worden over de rails, de voertuigen en de remises van de RET. De ondernemingsraad van de RET luidt de noodklok en voorziet problemen zoals er zijn tussen NS en Prorail. Ook de SP zet vraagtekens bij de overdracht en vindt het onbegrijpelijk dat een dergelijke ingrijpende verandering plaatsvindt zonder uitspraak van de Rotterdamse gemeenteraad.

Op dit moment nog is de RET verantwoordelijk voor zowel het vervoer als de infrastructuur van het tram-en metroverkeer in de Rotterdamse regio. En dat functioneert goed: Onderhoud aan voertuigen en rails en de dienstregeling kunnen gemakkelijk binnen het bedrijf zelf worden afgestemd. De ondernemingsraad van de RET voorziet dan ook problemen bij een splitsing tussen die twee verantwoordelijkheden. Bij storingen zal de vervoerder wijzen naar degene die over de rails gaat en andersom. SP-raadslid Tom Weerdmeester ziet ook niet veel in een splitsing, die op termijn concurrentie op het spoor mogelijk zou moeten maken: 'We zien wat voor problemen de splitsing tussen NS en pro-rail heeft opgeleverd. Meer storingen en meer vertragingen, bijvoorbeeld omdat een machinist een bevroren wissel niet even zelf kan ontdooien maar een monteur van Prorail moet bellen. En van concurrentie op het spoor is de reiziger niet veel wijzer geworden. De tarieven stijgen in ieder geval nog elk jaar.'

Dat de politiek eisen stelt aan de kwaliteit en de veiligheid van het openbaar vervoer is logisch. Maar je kan je afvragen of je de verantwoordelijkheid bij de metropoolregio moet leggen. Het bestuursorgaan wordt door niemand gekozen en is momenteel alleen verantwoordelijk voor het afstemmen van de dienstregeling binnen de regio. Weerdmeester: 'En dat is meer dan voldoende. Laat ze zorgen dat de tram uit Rotterdam aansluit op de bus in Delft en de metro in Den Haag. Hoe we het openbaar vervoer via de RET hier in Rotterdam willen inrichten, beslissen we hier in Rotterdam. Het is niet de bedoeling dat de wethouder achter de rug om van de gemeenteraad het halve vervoersbedrijf verkwanselt aan de markt.'

U bent hier