Goede discussie bij presentatie 'Surinamers in de Polder'

26 januari 2016

Goede discussie bij presentatie 'Surinamers in de Polder'

Foto: Ineke Palm/SP

SP-Kamerlid Harry van Bommel presenteerde afgelopen zondag zijn boek 'Surinamers in de Polder' in Rotterdam. Het werd een middag met interessante discussie en een les historie.

Foto: Ineke Palm/SP

Van Bommels boek vertelt de geschiedenissen van vijftien Nederlanders met Surinaamse wortels. Bij de presentatie was er een  goede, respectvolle discussie, vooral over gebruik van het woord 'neger'. Ierdereen was het er over eens dat dit als beledigend kan worden ervaren en dus niet gebruikt moet worden. Maar betekent dat gelijk dat je een woord moet schrappen uit het woordenboek en de geschiedenis? Daar zijn meningen over verdeeld.

Foto: Ineke Palm/SP

De middag trapte af met een quiz, waar SP-gebiedscommissielid Ger Giessen dapper strijdend ten onder ging... De quiz was leerzaam en maakte eens te meer duidelijk hoe belangrijk is om het koloniale verleden van Nederland een volwaardige plek in het onderwijs te geven.

Heeft u de presentatie gemist? Dan is er een herkansing op vrijdag 12 februari in Zaal Flamingo, Lengweg 150, Hoogvliet, 19.30 uur.

De avond is gratis toegankelijk.

Het boek is te verkrijgen via de SP-webshop.