Milieuzone in Rotterdam: hoe nu verder?

28 december 2015

Milieuzone in Rotterdam: hoe nu verder?

De Rotterdamse SP-fractie steunde het college bij het invoeren van een Rotterdamse milieuzone voor personenauto's. De landelijke fractie stemde een week geleden voor een VVD-voorstel om de milieuzones uit de wegenverkeerswet te schrappen. Daar kregen we veel vragen over. Is dat niet in tegenspraak met elkaar? En wat betekent dat voor de milieuzone in Rotterdam?

Uitgangspunt is dat de SP vindt dat iedereen recht heeft op zo schoon mogelijke lucht en dat het hoog tijd is daar maatregelen voor te treffen. Dat vinden we zowel in Den Haag als in Rotterdam. Met name in grootstedelijke gebieden is de luchtkwaliteit plaatselijk soms zo slecht dat mensen er aangetoond eerder van sterven, er meer longaandoeningen zijn – met name bij kinderen – en dat je er met goed fatsoen geen ziekenhuis, school of kinderopvang zou willen hebben.

Toen de eerste plannen voor een milieuzone zich in Rotterdam aandienden, schreven we daar de volgende opinie over.

Wildgroei aan regels

De Rotterdamse fractie is het eens met SP-Kamerlid Eric Smaling dat het op z'n minst onhandig is als elke stad zijn eigen milieuzone inricht met verschillende regels. Dat is echter gevolg van het ontbreken van landelijke regelgeving: uit nood geboren doet elke stad wat het kan om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het liefste zouden we beter landelijk beleid, inclusief regels voor de uitstoot in de steden, zien - maar die zijn er voorlopig helaas nog niet. Een motie van de SP om hier eenduidigheid in te krijgen is in de Kamer getorpedeerd door de tweedehands autohandelaren van de PVV.

Kijk naar uitstoot, niet naar leeftijd

Ook de Rotterdamse SP had liever gezien dat de daadwerkelijke uitstoot van auto's graadmeter zou zijn voor het al dan niet toelaten van de voertuigen in bepaalde gebieden. Niet alleen om de ongelijkheid tussen nieuwe SUV's en oude, schonere auto's op te heffen, maar ook om bijvoorbeeld recht te doen aan LPG-rijders. Hier doemt echter een groot probleem: als fabrikanten al niet sjoemelen met hun uitstootgegevens... ze worden nergens landelijk geregistreerd. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft de gegevens voor vrachtwagens en de daarbij behorende Euronormen paraat, maar niet voor personenauto's.

De Rotterdamse SP heeft na wikken en wegen toch besloten hier in te stemmen met de milieuzone omdat de tijd dringt: de stad neemt in de landelijke top-100 van smerige straten de topposities in en eer een register fatsoenlijk is opgetuigd zijn we jaren verder. En de indeling op leeftijd is natuurlijk niet helemaal uit de lucht gegrepen: de alleroudste auto's nemen een substantieel deel van de uitstoot van roet voor hun rekening.

Waarom we de Rotterdamse zone steunen

Het allereerste voorstel dat er lag voor de Rotterdamse milieuzone kon niet op de steun van de SP rekenen. We deden een groot aantal verbetervoorstellen, die ook goeddeels zijn overgenomen. De slooppremie, als je je auto inlevert, is verruimd zodat je een fatsoenlijk alternatief kunt kopen. Daarnaast kan iedereen die de zone niet meer in mag, maar die meent dat zijn auto toch schoon genoeg is, zich met een keuringsrapport bij de gemeente kan melden voor een ontheffing. Mensen die op eigen initiatief bijvoorbeeld een katalysator hebben laten plaatsen, moet ten slotte niet voor goed gedrag gestraft worden. Tot slot zijn er ruimere regelingen voor MKB'ers afgesproken. Zij hebben ten slotte niet de mogelijkheid om met al hun (klus)materiaal op de fiets of de tram te stappen. We zetten alle zaken hier op een rij. En natuurlijk willen we ook maatregelen om het autoverkeer in de stad als geheel te verminderen, zoals het verbeteren het openbaar vervoer, meer autoluwe zones en gratis P&R-voorzieningen.

In de aanloop naar de invoering van de zone doemen her en der problemen op: niet iedereen met een te oude auto heeft de brief van de gemeente gekregen, sommige MKB'ers worstelen nog met vragen en een aantal borden die via kentekenregistratie melden of je auto na 1 januari de zone in mag of niet, staan in de zone, in plaats van er net buiten, zodat je nog om kan keren. We vragen mensen dan ook deze klachten allereerst vooral te melden bij de gemeente, maar ook aan ons door te geven: zo kunnen we ook kritisch blijven op de uitvoering.

Er is meer nodig

Als het over de luchtkwaliteit voor onze stad gaat heeft de SP-fractie nog wel enkele wensen aan de landelijke politiek. De minister zou, zoals de SP in de Tweede Kamer bepleit, met de grote steden in gesprek moeten gaan om de milieuzones zo eenduidig mogelijk vorm te geven.

De ene helft van de luchtverontreiniging hier in de stad wordt veroorzaakt door autoverkeer. De andere helft echter door de industrie, de glastuinbouw en de snelwegen rondom de stad. Den Haag zou ook deze 'andere' helft moeten aanpakken.

Tot slot kan je je sowieso afvragen of de landelijke politiek vervuilende auto's in het algemeen niet zwaarder zou moeten belasten of met een landelijke sloopregeling niet van de weg af zou moeten zien te krijgen.

Dat zijn grote wensen die niet van vandaag of morgen gerealiseerd zijn. Rotterdammers hebben echter nú last en lopen gezondheidsschade op door de beroerde luchtkwaliteit in de stad. Tot er landelijk strenger, beter beleid komt, geeft de SP in Rotterdam steun aan de stedelijke mileuzone.