College speelt mooi weer op klimaattop

2 december 2015

College speelt mooi weer op klimaattop

Foto: Pixabay

De gemeente Rotterdam speelt mooi weer op klimaattop in Parijs. Uit antwoorden op schriftelijke vragen van de SP blijkt dat het haast maken met een echt lokaal klimaatbeleid een half jaar is uitgesteld. Welk verhaal burgemeester Aboutaleb en wethouder Langenberg ook op de top gaan houden, gesteund door daden in de eigen stad wordt het vooralsnog niet. De SP stelde dan ook vervolgvragen, onder andere ook om te weten te komen waarom de handtekening van Rotterdam ontbreekt onder de onlangs gepubliceerde Klimaatverklaring.

Vorige maand vroeg de SP al aan het college waar het lang verwachte plan bleef om Rotterdam bestendig te maken tegen klimaatverandering. Daarnaast wil de partij concrete voorstellen om klimaatverandering tegen te gaan, onder meer door het terugdringen van de CO2-uitstoot. De beantwoording bevatte geen concrete getallen, voorstellen en doelen voor de stad en dus vraagt de partij zich af wat burgemeester Aboutaleb en wethouder Langenberg concreet aan maatregelen te bieden hebben op de klimaattop. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'Holle woorden zullen het zijn in Parijs, want de zogenaamde resilience-strategie laat op zich wachten en in het Programma Duurzaam staat geen harde, meetbare doelstellingen om de CO2-uitstoot terug te dringen.'

In aanloop naar de klimaattop in Parijs ondertekenden 75 Nederlandse wethouders, twaalf provincies en waterschappen een gezamenlijke Klimaatververklaring. Hierin wordt de gezamenlijke doelstelling uitgesproken 'om te voorkomen dat de atmosfeer opwarmt voorbij de grens van 2 graden Celsius'. Daarnaast zet men zich er voor in 'dat de eigen organisaties, uiterlijk 2030, geen broeikasgassen produceren en de gemeenten, regio’s en provincies zijn voor 2050 klimaatneutraal.'
De regio Rijnmond speelt met zijn haven en industrie een belangrijke rol bij het terugdringen van de klimaatproblemen. De SP wil dan ook weten waarom de handtekening van Rotterdam ontbreekt. SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'De stad Rotterdam is nota bene lid van het Klimaatverbond. De handtekening van de wethouder had onder deze verklaring moeten staan!'