Behoud(t) voor de stad

9 november 2015

Behoud(t) voor de stad

De SP wil dat de gemeente Rotterdam hout uit bomenkap en snoei gaat hergebruiken. Onnodige kap moet voorkomen worden, maar soms is kap noodzakelijk en wat is dan mooier dan het hout een tweede leven te geven in de Rotterdamse buitenruimte, bijvoorbeeld in de vorm van bankjes of bij speeltuinen. De SP dient hiervoor een motie in bij de komende begrotingsbehandeling aanstaande donderdag.

Veel Rotterdams hout wordt nu nog afgevoerd en verhandeld in de regio. Jammer, vindt de SP. Want zelf verzamelen, drogen en hergebruiken van kap en snoeihout is duurzaam en beter voor het milieu. SP-raadslid Querien Velter: "Waardevolle bomen kunnen op deze manier een tweede leven krijgen in hun eigen buitenruimte, of via Rotterdamse ondernemers verwerkt worden tot lokale producten. Op kleine schaal zijn volkstuinverenigingen hier al mee bezig zijn, nu nog in het groot!"

De SP kwam op het idee door een oproep van Nederlands Hout, een bedrijf dat in Haarlem bezig is hout uit de stad her te gebruiken.