Uitreiking Gouden en Zilveren Prikstok aan staatssecretaris Klijnsma en wethouder Struijvenberg

13 oktober 2015

Donderdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur, voorafgaand aan de documentaire en het debat 'De tegenprestatie' in Arminius, reikt Pieter Wondergem, voorzitter van de net opgerichte Rotterdamse actiegroep tegen Werken zonder Loon, een gouden en zilveren prikstok uit aan respectievelijk staatssecretaris Klijnsma en wethouder Struijvenberg van sociale zaken. Dit zal voor de deur van Arminius gebeuren.

Pieter Wondergem heeft zelf aan den lijve meegemaakt hoe het tegenprestatieproject Werkloont in elkaar zit. Hij heeft ook meegewerkt aan het tv programma 'De Monitor', dat afgelopen zondag een uitzending aan dit project wijdde. Hij vertelt daar over de slechte bejegening en de nutteloosheid van Werkloont. Het traject van Werkloont houdt in dat mensen die een uitkering aanvragen drie maanden lang een dag per week washandjes moeten sorteren of papier moeten prikken, vandaar die Gouden Prikstok.

Foto: De Monitor/NCRV / demonitor.ncrv.nl
Wondergem: 'De staatssecretaris heeft per dit jaar de Participatiewet ingevoerd, die gemeenten stimuleert om dit soort onzinnige projecten uit te voeren. Daarom verdient zij de Gouden Prikstok. Maar laten we de gemeente Rotterdam niet onderschatten. In veel gemeenten is die tegenprestatie vrijwillig, of mag je vrijwilligerswerk blijven doen dat je al deed. Maar wethouder Struijvenberg wil blijkbaar het onderste uit de kan wat betreft het pesten van werkloze Rotterdammers. Die voert de Participatiewet op z'n strengst uit. Daarom verdient hij de Zilveren Prikstok.'

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP
De actiegroep Werken zonder Loon bestaat vooralsnog uit een aantal mensen met een bijstandsuitkering, de Rotterdamse SP en de FNV. Ze gaan de komende tijd hard aan de slag om meer politieke partijen te betrekken, en gaan acties voorbereiden. Er is al een meldpunt van de SP, waar mensen hun ervaringen kwijt kunnen. De actiegroep gaat ook mensen met een uitkering voorlichten over hun rechten.