Ruim 300.000 krabbels voor de zorg

8 juni 2015

Ruim 300.000 krabbels voor de zorg

De actie Red de Zorg van FNV en CNV is een groot succes. Ook dit weekend werd in veel steden actie gevoerd, vaak met hulp van de SP. Streven was om in zes weken 300.000 handtekeningen te verzamelen maar inmiddels staat de teller al op meer dan 300.000.

Foto: SP

De Rotterdamse SP steunt de actie van de vakbonden en verzamelde op twee grote zaterdagsmarkten de handtekeningen. Op de centrummarkt trokken de SP'ers op met 'Wij zijn de Thuiszorg Rotterdam'. In enkele uren zijn meer dan 1000 handtekeningen opgehaald. Mensen stonden in de rij om te tekenen.

Er kwamen ook veel verhalen los. Bezuinigingen in verpleeg- en verzorgingshuizen, afdelingen die dicht gaan en hoge werkdruk. Een mevrouw kwam net uit de nachtdienst van een verpleeghuis waar ze voor 31 mensen had gezorgd. Ze vertelde: 'Als er niks gebeurt gaat het nog, maar als er iemand op sterven ligt is het onmogelijk.' Ook agenten merken de bezuinigingen. Voor noodgevallen is het steeds moeilijker om een plek te vinden.

Iemand anders kreeg van de gemeente te horen dat ze te duur werd en dus maar naar het verpleeghuis moest. Een mevrouw van 94 jaar had veel minder hulp gekregen maar moest wel meer eigen bijdrage betalen. 'Vorige week heb ik zelf de keuken een grote beurt gegeven, dat ging wel, met tien keer rusten.'

Vrijwel iedereen vond de bezuinigingen in de zorg te ver gaan en gaven graag hun handtekening. 'Ze moesten die apenrots in Den Haag maar snel opruimen.'

De SP is blij dat GroenLinks zich inmiddels ook bij de actie heeft aangesloten.

Wil of kan je niet de straat op maar wil je wel tekenen? Dat kan via FNV voor zorg.

Op 19 juni organiseert FNV het zorgdebat ‘Red de Zorg’. Dan wordt ook bekend gemaakt hoeveel handtekeningen de afgelopen weken zijn opgehaald. De petitie wordt vervolgens aangeboden.  Het debat  is 19 juni van 12.30 tot 15 uur in Den Haag. Er is gratis busvervoer vanuit Rotterdam.