SP helpt zieken en gehandicapten met laag inkomen

27 mei 2015

SP helpt zieken en gehandicapten met laag inkomen

Het blijft onverteerbaar voor de SP dat we in Rotterdam zo'n slecht armoedebeleid hebben, en zelfs bezuinigen op de hulp aan kwetsbare Rotterdammers. Geen langdurigheidstoeslag meer, geen volledige kwijtschelding van de afvalstoffenheffing, het zorgt voor nog meer problemen voor mensen die al genoeg ellende op hun bordje hebben.

Uit Nibudcijfers, het recente RIGO woonlastenrapport, het Rotterdamse koopkrachtonderzoek en de meldingen bij de SP fractie blijkt dat heel veel Rotterdamse minima het heel moeilijk hebben. Mensen houden simpelweg onder de streep niets over. Soms letterlijk niets, en dan volgt dus de gang naar de inmiddels vijf voedselbanken in deze stad. En dan zijn er nog de vele Rotterdammers die ook nog in de schulden zitten, of extra kosten hebben omdat zij of hun kinderen chronisch ziek zijn of een beperking hebben.

SP-raadslid Josine Strörmann: “Vooral chronisch zieken en gehandicapten worden door deze bezuinigingen heel hard getroffen. Als je een beperking hebt en een heel laag inkomen, dan kreeg je vorig jaar nog tussen de 500 en 900 euro aan WTCG toelage van het rijk en langdurigheidstoeslag. Dit jaar vervalt die laatste en de regeling van de gemeente voor deze doelgroep wordt een veel lager bedrag. Tel daarbij de hogere eigen bijdragen voor zorg en de verhoging van het eigen risico voor de zorgverzekering op, dan zie je dus een stapeling van financiële problemen. Sommige mensen rekenden me voor dat ze er in 2015 maar liefst 900 euro op achteruit gaan! Let wel dit betreft Rotterdammers voor wie het erg moeilijk is om hun situatie te verbeteren, door hun ziekte of handicap.”

Bij de raadsvergadering van 28 mei is het voorstel besproken en komt er extra financiële ondersteuning voor chronisch zieken en gehandicapten dankzij de SP.