Zet fietsers niet op de rem
Zet fietsers niet op de rem
De SP wil niet dat bij de herinrichting van kruispunten steeds de fietsers er op achteruit gaan, op het moment dat het duidelijk is dat het de automobilisten zijn die gevaarlijke situaties veroorzaken. Aan de GK van Hogendorpweg staat zo'n herinrichting met bochtjes en paaltjes op het fietspad op stapel en dus vroeg raadslid Tom Weerdmeester vandaag de wethouder om op te houden met het 'fietsertje-pesten'.
In Rotterdam liggen op een aantal plaatsen vrijliggende fietspaden langs doorgaande voorrangswegen. De automobilisten uit de zijstraten willen of kunnen niet altijd weten dat ook de fietsers op die wegen voorrang hebben. Resultaat is een aantal (bijna) ongelukken die het college wil oplossen door de fietsers af te remmen met bochten in het fietspad en verharde eilandjes met paaltjes in het midden van het pad. De omgekeerde wereld, vindt SP-raadslid Tom Weerdmeester; 'Als automobilisten de gevaarlijke situatie veroorzaken, dan moeten de automobilisten afgeremd worden en niet de fietsers.' Dat afremmen kan met drempels zoals ze bij uitritten gebruikt worden of – in sommige gevallen – een stoplicht. Ook kan het college denken aan betere verlichting van het fietspad, zodat de automobilisten beter zicht hebben op de alle weggebruikers.
Eind vorig jaar nam de gehele gemeenteraad een voorstel aan om de Rotterdamse fietspaden te ontdoen van onnodige hindernissen als paaltjes en extra bochten. De wethouder treuzelt om met een goed plan te komen om dit besluit uit te gaan voeren. Weerdmeester: 'Het liefst zouden we alle fietspaden ontdoen van alle obstakels, maar het minste dat de wethouder nu kan doen is zorgen dat fietspaden die nu op de schop gaan zo te vernieuwen dat fietsers veilig lekker door kunnen rijden. Hij roept wel in de krant dat de fiets zijn nieuwe heilige koe is, maar dan moet hij dat ook waarmaken.'
De wethouder zegde toe geen middeneilandjes te laten aanleggen, maar hij houdt vast aan de kronkels in het fietspad.
Vorige week bezocht Weerdmeester een vergelijkbaar kruispunt in de Beverwaard (De kruising Groeninx van Zoelenweg met de Notenhage) dat precies verkeerd opnieuw was ingericht.
De oude situatie: De fietsers rechtdoor hebben voorrang, maar worden vaak over het hoofd gezien door de auto's uit de zijstraten. Dit veroorzaakte nogal wat (bijna)ongelukken
De nieuwe situatie: De auto's kunnen nog steeds uit de zijstraten komen racen, het fietspad is niet verlicht... maar de situatie is veiliger omdat... de fietsers beter lopend het fietspad kunnen oversteken... Het alternatief is namelijk een idiote slingerroute of, in het donker, je te pletter rijden op de heuveltjes in het midden van het pad.
- Zie ook:
- Verkeer en Vervoer